Dopravci stále nutí ministerstvu dopravy lepší a levnější rychlíky, ale roky se nic neděje. A tak společnost Arriva zkouší nabídnout staré vlaky, jestli to úředníky neobměkčí. S novými totiž neuspěla.
Ministerstvo v červnu oznámilo, že výběrové řízení na rychlíky Plzeň-Most a Liberec-Pardubice nestihne vypsat, a bude tak muset zakázku na dvě rychlíkové tratě opět zadat Českým drahám. Arriva ale rychle vypracovala nabídku. Využila toho, že patří pod Deutsche Bahn a není pro ni proto problém sehnat vozy rychle. Arrivě by nevadilo ani to, že by zakázka byla pouze na jediný rok.
Ministerstvo ale zakázky zadalo Českým drahám - důvodem podle něj byla nižší cena. Kvalitu nabídky Arrivy, a tedy ani kvalitu nabízených vlaků kvůli časové tísni úředníci vůbec nezkoumali. V Arrivě ale dospěli k názoru, že nabídky srovnatelné nejsou a že oni by mohli dostat druhou šanci s upravenou nabídkou.
"V červenci jsme nabídli ministerstvu dopravy nízkopodlažní klimatizovaná Desira s wi-fi připojením. Ukázalo se ale, že ministerstvo na tuto trať moderní vlaky nechce a vybralo si levnější staré vlaky ČD, které nabídly neklimatizované motoráky bez internetu, vyrobené v devadesátých letech," popisuje šéf české pobočky Arrivy Daniel Adamka.
A tak Arriva také v úterý zkusila podat nabídku na starší vlaky, což cenu stlačilo téměř o 20 procent. Ve firmě tak čekají, co na to ministerstvo. Vozy, které na rychlíkové spoje mezi Plzní a Mostem Arriva nabízí, jezdily v loňském roce na trati mezi Prahou a Kralupami nad Vltavou. "Jsou obdobného stáří jako vozy nabídnuté Českými drahami, ale na rozdíl od ČD mají připojení na wi-fi," popisuje Adamka.
Jaký bude mít tato nabídka efekt, se ale teprve uvidí. "S nabídkou se samozřejmě seznámíme a budeme se jí zabývat," říká mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Ministerstvo dopravy původně tendr avizovalo, nakonec se k němu ale nestihlo dostat. Chybu za to údajně nese předchozí ministr Zdeněk Žák, který jej nepřipravil.
Vedle Arrivy hraje podobné hry s ministerstvem dopravy i RegioJet Radima Jančury. I tato firma nabízí provozování lepších vlaků s menšími či žádnými dotacemi, nic z toho ale úřednici nevyslyšeli.
Výběrová řízení na provozovatele rychlíkových spojů odstartoval svým plánem tehdejší ministr dopravy Gustav Slamečka v roce 2009. O pět let později připravuje současný ministr Antonín Prachař nový harmonogram soutěží. Během pěti let se nezměnilo nic a dokončeno nebylo jediné výběrové řízení.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist