Důvod, proč je tato chyba pro organizaci drahá, je jednoduchý. Pracovníci, jejichž vedoucí rozhoduje o všem sám, vykonají totiž méně práce. Příliš nízké rozhodovací pravomoci jim jejich práci komplikují, nebo v ní dokonce brání. Navíc se toho příliš nenaučí.
Nízké rozhodovací kompetence vedou i k tomu, že pracovníci ztrácejí motivaci. Vedoucí, který jim bez ohledu na jejich zkušenosti bere možnost o své vlastní práci alespoň částečně rozhodovat (či získat zkušenosti nové), je totiž trvale stresuje. Není-li míra delegování přizpůsobena schopnostem a zkušenostem zaměstnanců, může organizace ty nejschopnější z nich ztratit.
Důsledkem nízkých rozhodovacích pravomocí je i to, že se (někteří) zaměstnanci odnaučí samostatně uvažovat. Nejsou pak toho schopni ani v situacích, kdy je to kriticky důležité, například tehdy, kdy je třeba, aby rychle reagovali, zabránili mimořádné události apod.
Neschopnost či neochota delegovat znamená i plýtvání (dražším) časem manažera. Ten totiž v důsledku toho velmi pravděpodobně nebude moci plně vykonávat skutečné úkoly své pozice. Tedy ty, které musí vykonat sám, protože je delegovat nelze.
Deset nejdražších manažerských chyb pří řízení lidí - čtěte ZDE
První bod z nejdražších manažerských chyb: Řídící chyby z dobrých úmyslů - čtěte ZDE
Druhý bod z nejdražších manažerských chyb: Nevhodný výběr spolupracovníků - čtěte ZDE
Třetí bod z nejdražších manažerských chyb: Špatné zadání úkolů - čtěte ZDE
Čtvrtý bod z nejdražších manažerských chyb: Nevhodná kontrola - čtěte ZDE
Nejčastější příčiny
Pomineme-li případy, kdy nadřízený není schopen jasně stanovit, na jakém dlouhodobějším úkolu by jeho podřízený měl samostatně pracovat, je nedostatečné delegování většinou vyvoláno tím, že vedoucí:
- odmítá vzdát se možnosti vykonat složitější úkoly sám;
- má obavy, že by jeho podřízení samostatnější práci nezvládli, a bojí se nést za jejich výsledky odpovědnost;
- trpí „nedostatkem času“ na to, aby své spolupracovníky pro vykonávání nových či samostatnějších úkolů zaškolil, nebo se obává, že by toto zaškolení bylo příliš náročné;
- má strach z toho, že vyšší pracovní zkušenosti i odpovědnosti jeho spolupracovníků by mohly jeho pozici ohrozit.
Důvodem nedostatečného delegování může být i neschopnost rozlišit úkoly, které delegovat lze a které nikoli, či neschopnost jasně vymezit rozhodovací pravomoci zaměstnanců tak, aby své úkoly mohli vykonat a současně nemohli způsobit žádné významnější škody.
Neschopnost či neochota delegovat může souviset i se závislostí na práci. Může se tak řadit po bok dalším symptomům workoholismu, jako odmítání vzít si dovolenou, či neschopnost zapomenout na práci o víkendu. Příčinou je zpravidla sklon využívat práci k řešení osobních problémů, například úniku před nepříjemným domácím životem, nebo snaha působit dojmem nenahraditelnosti.
Choroba organizace
Ve vážnějším případě se neochota delegovat v organizaci šíří z jejích nejvyšších pater. Firma v tomto případě porušuje (ke své škodě) jeden z důležitých principů fungování úspěšných organizací. Ten říká, že rozhodnutí by měla být delegována na nejnižší úroveň, na které je možné je správně provést i zhodnotit, tedy tam, kde:
- jsou k dispozici veškeré informace, které rozhodnutí vyžaduje;
- výsledky rozhodnutí nejsou podstatně ovlivňovány skutečnostmi, které daná osoba nemá pod kontrolou.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.