Základním předpokladem pro úspěch prezentace je vědět, ke komu budete mluvit – kteří lidé na prezentaci přijdou, jaká mají očekávání, zda jsou vůči tématu naladěni vstřícně či konfrontačně, jaké otázky je pravděpodobně budou zajímat, zda budou informace pro ně nové nebo se s nimi už setkali, jakou míru detailu chtějí znát.
Neboli první, co k přesvědčivé prezentaci patří, je zjišťování informací o lidech, kteří budou vašimi posluchači. Když znáte své publikum, máte co nabídnout, zvolíte zajímavou formu prezentace, dobře strukturujete obsah, prokombinujete informace s prožitkem či zábavou pro posluchače, eventuálně necháte účastníky prezentace zažít něco nevšedního – vznikne přitažlivý prezentační mix, který bude účinkovat.
Prezentace je vždy jednotou faktického a emotivního – je třeba lidi informovat, ale i zaujmout. Něčím je potěšit nebo pobavit. Umět poukázat na možnosti a rizika. Umět nadchnout. Pak vyroste svěží a neotřelá prezentace.
Předpoklady kvalitní prezentace
Na počátku si musíte ujasnit cíle a záměr celé akce. Zdali chcete informovat, prodat myšlenku, představit se, uvést nového člověka nebo zaujmout lidi pro nějakou změnu. Pak se zaměřte na hlavní myšlenku projevu a prezentace.
Pomáhá poselství, obrázek s komentářem, citát aplikovaný na firemní situaci, komentář k finančním datům, sdělení od klienta doplněné analýzou nebo výstup z auditu.
Dále je potřeba si uvědomit, co je klíčovým přínosem prezentace pro toto konkrétní publikum. Jestli to je zisk, vědomí dopadu změny na konkrétní pracovní pozice, varování před rizikem, otevření nových příležitostí nebo třeba přístup k jedinečným informacím.
Nezapomínejte rovněž zvážit svou odlišnost – v čem se budu lišit od ostatních mluvčích? Může to být například oblečení a celková image, dramatické prvky ve vystoupení, netypickým prostředím, zkušenostmi danými 20letou praxí.
Ujasněte si, co má být výstupem dané akce. Ať už to jsou náměty na zamyšlení, podepsané objednávky, úkoly pro další setkání, případně otevřené náměty, které budou lidé v týmu dopracovávat.
Kouzlo prezentujícího
Může se vám to nelíbit nebo přijít směšné, ale se vší vážností tvrdím, že dobrý prezentér má uřčité kouzlo. Tento šarm, přitažlivost nebo charisma posiluje jeho přesvědčivost. Napadá vás otázka, zda je možné se osobnímu kouzlu naučit? Popravdě, je možné naučit se jen jeho určitým složkám.
Mluvte pro lidi
Sledujte své posluchače pohledem, nejlépe tak, aby měl každý z nich dojem, že mluvíte právě pro něho. Nejsnáze tohoto dojmu dosáhnete tím, že vždy chvíli hovoříte do očí jednotlivého člověka a pak se zase posunete dále. Tohle pravidlo lze využít u malých a středně velkých skupin.
U velkých skupin jeďte očima po zadních řadách, poté úhlopříčně přes publikum dopředu a zase podél prvních řad. Oči sledují imaginární "Z". Mluvčí vypadá, že se dívá na každého v sále. Platí doporučení, že dvě třetiny vyzuálního kontaktu věnujte posluchačům, ve zbývající jedné třetině času se věnujte vašim podkladům.
Tip: kdykoliv posloucháte (otázku, námitku, názor), mírně nakloňte hlavu na stranu - signalizujete zájem. |
Buďte srozumitelní
Před vystoupením uvolněte obličej, zejména jeho spodní část, které herci říkají "maska". Před samotnou prezentací je dopré se napít například teplého čaje, teplo totiž uvolňuje mimické svaly. Nebo použijte několik rozcvičovadel. Řekněte si rychle několikrát za sebou pořekadlo: „Na cvičišti syčí čtyři svišti“.
Tip: řekněte několikrát rychle za sebou a řádně přitom artikulujte: „improvizace, improvizace, improvizace“ nebo „drnk, drnk, drnk; několikrát nafoukněte obě tváře a ukazováčky „propíchněte tváře“; dotkněte se špičkou jazyka postupně nosu, brady, tváře vlevo a vpravo. |
Působte aktivně
Postoj i pohyb mají vypadat „záměrně“ – nevrťte se, nekolébejte se, nepřešlapujte. Přecházejte cíleně od flipchartu k technice, k lidem, k vypínači – jak bude potřeba – ale vždy účelově.
Tip: „dynamický klid“ - zakotvěte se pevně v mírném stoji rozkročném (mírném – zejména dámy!), ruce v úrovni pasu. Z tohoto základního postoje potom gestikulujte a přecházejte ke svým pomůckám. Tento postoj působí stabilně a zároveň aktivně. |
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Odesláním objednávky beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.
Beru na vědomí, že budu dostávat obchodní sdělení, týkající se objednaných či obdobných produktů a služeb společnosti Economia, a.s. Odmítnout zasílání
Můžete si prohlédnout kompletní nabídku,
která obsahuje předplatné i na delší období a tištěné vydání.
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111
Pokud potřebujete poradit, napište nám, nebo zavolejte na +420 233 071 111