Proč jsou některé značky aut výrazně dražší než ostatní? Znamená to doopravdy, že jejich používání je finančně podstatně náročnější než u levnějších aut? Zdaleka to nemusí být pravda a je docela dobře možné používat „dražší“ auto, a přitom po celou dobu používání nezaplatit více, než u aut „levnějších“. Jak je to možné?
Na trhu neexistuje značka, která by měla vhodný model pro všechny potřebné situace, vyskytující se v běžném firemním provozu. Pro správnou volbu, která vám zaručí, že za své peníze obdržíte maximum, je potřeba trochu počítat a předvídat. Napovíme vám, jak na to.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Čím začít
V dnešní době je nabídka na trhu natolik nepřehledná, že i odborníkům, kteří se tématem výběru správných vozů pro konkrétní účely zabývají každodenně, zabere dost času vybrat správně. V roce 2013 bylo na českém trhu v nabídce šestkrát více modelů než v roce 2002.
Jakmile však máte správně vybránu kategorii vozu, potenciální výběr se zúží na několik značek. Zde se používá několik klasických přístupů.
- Část firem a podnikatelů se rozhodne pro značky s nejvyšším podílem na trhu. Tato volba není chybná, stále je smysluplná, ale nikoliv jediná správná.
- Některé firmy zase preferují nízkou cenu při koupi vozů a nevěnují pozornost celkovým nákladům po celou dobu používání vozu.
- Část firem se pak rozhoduje s nějakou jasnou preferencí vůči konkrétní značce i s vědomím, že to nemusí být z hlediska ekonomiky to nejvhodnější řešení.
Ani jeden z těchto postupů není chybný, je prostě svobodnou volbou. Ale pokud chcete mít opravdu jistotu, že se rozhodnete pro značku, která Vám zajistí nejnižší celkové náklady, bude s tím dopředu trochu práce, která se ale určitě vyplatí.
Na čem všem záleží
Proč je tedy volba správné značky v dané kategorii tak důležitá? Je podstatné si uvědomit, že v každé kategorii vozů se jednotlivé značky významně liší svými provozními i celkovými náklady. Tyto rozdíly mezi jinak cenově srovnatelnými vozy jsou hlavně v následujících oblastech:
- Zůstatková cena vozu - tedy za kolik auto prodáte, až je už nebudete chtít provozovat (rozdíly mezi značkami ze stejné kategorie jsou až 30%)
- Servisní náklady - kolik stojí pravidelné servisní prohlídky (rozdíly až 70%)
- Spolehlivost auta - kolik stojí opravy po záruce (rozdíly až stovky procent)
- Spotřeba - reálná, nikoliv „papírová“ (rozdíly až 30%)
Přiznejme si – kdo z nás tyto položky vyhodnocuje, když si vybírá nové auto? Převážně se zabýváme jeho cenou, ale tyto mnohem podstatnější údaje neznáme a tudíž je nemůžeme vzít v potaz.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.