Tržby včetně motoristického segmentu po očištění o sezonní vlivy vzrostly v srpnu meziměsíčně reálně o 0,6 procenta a meziročně očištěné o vliv počtu pracovních dní dokonce o 4,4 procenta. Informoval o tom Český statistický úřad.
Takové údaje zní na první pohled pozitivně. K meziročnímu růstu tržeb bez očištění o 2,7 procenta ale nejvíce přispěl prodej motorových vozidel a nepotravinářského zboží, a právě to je podle analytika Home Credit Michala Kozuba trochu problém.
"Pozitivní dojem z výsledku mírně kazí rozložení toho, které sekce maloobchodu tvoří růst. Tržby za prodej a opravy motorových vozidel totiž vzrostly o 7,8 procenta a zbytek maloobchodu rostl jen o 0,8 procenta. Tržby za potraviny dokonce meziročně klesly o 1,7 procenta, a tak k zásadní otočce nedošlo," vysvětluje Kozub.
Podle něj je zřejmé, že spotřebitelé vnímají zlepšení ekonomické situace a to jim dodává odvahu k větším investicím. Proto rostou tržby za prodej a opravy automobilů.
S tím souhlasí i vedoucí oddělení služeb pro maloobchod z KPMG ČR Michal Bareš. "Jak se již stalo téměř tradicí, jedním z tahounů růstu byl prodej osobních aut. Jen Škoda Auto vykázala v srpnu 2014 na tuzemském trhu v prodejích osobních aut meziroční růst 33 procent a 24procentní růst za období leden až srpen 2014 v porovnání s rokem 2013. Maloobchodní tržby upravené o sezonní vlivy bez prodeje a oprav motorových vozidel vykázaly v měsíci srpnu 2014 meziroční dvouprocentní růst, což je srovnatelné s růstem v eurozóně dle předběžných statistik Eurostatu," popisuje.
Zájem o potraviny i zdravotnické zboží poklesl
Větší zájem byl ve srovnání s minulým rokem i o další položky. Prodej zboží prodávaného přes internet či prostřednictvím zásilkové služby vzrostl o 24,9 procenta, u oděvů a obuvi to bylo o 11,7 procenta, u počítačových a komunikačních zařízení o 12,7 procenta, výrobky pro domácnost si polepšily o 2,3 procenta. Naopak tržby klesly v prodejnách s farmaceutickým a zdravotnickým zbožím o 6,4 procenta a v prodejnách potravin specializovaných i nespecializovaných o 1,7 procenta.
"Srpnové výsledky maloobchodu potvrzují, že Češi utrácí zejména za nepotravinářské zboží. Navzdory nižšímu počtu pracovních dní letos v srpnu oproti stejnému měsíci předchozímu roku rostly velmi slušně tržby i obchodníkům, kteří mají ve dnech volna omezenou otevírací dobu.
Naopak prodej potravin se po období opatrného růstu vrátil v srpnu k meziročnímu poklesu. Důkazem ekonomického oživení je však to, že zákazníci výrazně více než loni kupovali sezonní zboží," myslí si Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.
Cenový deflátor ke stejnému období předcházejícího roku - bez vlivu DPH - činil 100,3 procenta. Ke zvýšení cen došlo zejména v prodejnách oděvů a obuvi, farmaceutického a zdravotnického zboží a potravin, naopak ceny se snížily v prodejnách počítačového a komunikačního zařízení a výrobků pro domácnost.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.