Postupný přechod k elektronickému zadávání České republice "nadiktovaly" evropské přepisy. Ministerstvo pro místní rozvoj se tak pustilo do rozsáhlého projektu, na jehož konci má stát bezproblémově fungující elektronizace. Zjišťovali jsme, jak si stojí současná situace.
Nedostatky jsou zatím technické, ale i organizační. "V naší praxi jsme se dokonce opakovaně setkali se situací, kdy z důvodu selhání techniky u elektronické aukce bylo nutné elektronickou aukci zopakovat," říká například Jan Turek, advokát z advokátní kanceláře Weinhold Legal. Zadavatelé obecně přistupují k elektronickému uzavírání smluv, pokud nemusejí, zcela výjimečně - nejsou na to ještě příliš zvyklí.
"Například nabídky jsou u zakázek, které nemusejí být soutěženy na e-tržištích, přijímány většinou pouze v listinné podobě, kdy zadavatelé v zadávacích podmínkách buď v rozporu se zákonem o veřejných zakázkách omezují podávání nabídek pouze na listinnou podobu, anebo zadávací dokumentace neobsahuje technické požadavky na podání nabídky v elektronické podobě, a uchazeči tak nejsou schopni nabídku v elektronické podobě bez sdělení potřebných technických požadavků podat," přibližuje Lukáš Kohout z advokátní kanceláře Dáňa, Pergl & Partneři.
Ministerstvo pro místní rozvoj se věnuje pravidelné analýze fungování a je nutno říci, že kolik mezer ve funkčnosti bude ještě zapotřebí vyplnit, tak rovněž existují oblasti, které se zaběhly bez problému. Kohout si pochvaluje například funkčnost zveřejňovací platformy pro zadavatele, kteří zde uveřejňují zadávací písemné podklady, odůvodnění veřejných zakázek, písemné zprávy anebo smlouvy, které v této souvislosti uzavřeli.
"Rovněž Věstník veřejných zakázek po počátečních problémech spojených s přechodem na nového provozovatele funguje již dlouhodobě bez výrazných problémů," říká Kohout.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist