Citigroup v úterý oznámila, že v 11 zemích, včetně Česka, skončí se službami pro drobné klienty. Nadále bude obsluhovat jen firmy a instituce.
Mluvčí tuzemské Citibank Eva Chaloupková zdůraznila, že zatím se pro klienty nic nezmění. Služby osobního bankovnictví včetně provozu poboček a dalších obchodních míst bude Citibank dále poskytovat, zahájila ovšem přípravu na prodej tohoto segmentu.
"Budeme pokračovat s nabízením našich produktů a zajišťovat služby. V současné době probíhají přípravy na prodej, jehož dokončení se chystá do konce roku 2015," řekla Chaloupková.
"Česká republika zůstává pro Citi důležitým trhem a Citi zde bude pokračovat v poskytování bankovních produktů a služeb pro institucionální a firemní klienty," dodala.
Plánované kroky se vedle Česka dotknou také osobního bankovnictví Kostariky, Egypta, Salvadoru, Guamu, Guatemaly, Maďarska, Japonska, Nikaraguy, Panamy, Peru a rovněž poskytování spotřebitelských půjček v Koreji.
Z retailových služeb v řadě evropských zemí odešla Citi už dříve, pokračovat bude jen ve Velké Británii, Polsku a Rusku. Zůstává s nimi samozřejmě v USA a dále v Latinské Americe, Spojených arabských emirátech a Austrálii, v rychle rostoucích zemích, jako je Indie, Čína či Indonésie a dalších asijských státech. Celkem jde o 22 zemí.
Citibank působí v tuzemsku jako pobočka Citibank Europe, která je registrovaná v Irsku a vlastní bankovní licenci pro celou Evropskou unii.
Citi, globální společnost poskytující finanční služby, spravuje přibližně 200 milionů klientských účtů a podniká ve více než 160 zemích světa.
V Česku se Citibank zaměřuje zejména na kreditní karty a služby pro bohaté klienty.
Prodej se dotkne zhruba 10 tisíc lidí
Počet klientů v Česku, kterých se chystaný prodej dotkne, banka neudává.
Podle informací HN má ale tuzemská Citibank v oběhu kolem čtvrt milionu kreditních karet a její osobní bankovnictví Citigold, které zahrnuje investování a správu majetku, využívá kolem 10 tisíc lidí, kteří u ní mají uloženo nebo jejím prostřednictví investovali částku přes 1,5 milionu korun. Právě ti po stažení Citibank z tohoto byznysu nebudou mít více příležitostí najít pro sebe novou banku.
Před několika lety se z obdobných služeb pro bohatší lidi stáhla banka HSBC. Kmen těchto klientů HSBC prodala České spořitelně, která ho převzala i se značkou Premier a tyto služby provozuje pod značkou Erste Premier.
Logickým zájemcem o převzetí klientů Citibank by tak byla právě Česká spořitelna, které by to pomohlo posílit služby pro nadprůměrně vydělávající lidi a tím se zbavit své nálepky banky pro masu. Zajímavé by však pro spořitelnu mohly být i klienti s kreditními kartami, protože portfolio kreditek jí v posledních letech klesá, přitom při dobrém řízení rizik kreditky patří k nejvýnosnějšímu produktům bank.
Na obdobný typ klientů se v poslední době zaměřovala i tuzemská LBBW, kterou ale nedávno převzal ruský finančník Igor Kim a své plány v Česku dosud neoznámil.
Česká spořitelna zatím na dotaz, zda má zájem o převzetí části byznysu Citibank, konkrétně nereagovala.
"Sledujeme dění na trhu, analyzujeme obchodní příležitosti průběžně, ale cokoli předjímat by bylo v tuto chvíli předčasné," uvedl Marek Pšeničný z tiskového oddělení České spořitelny.
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist