Na pultu amerického 99 Cent Only Stores by se vedle brambůrků, kosmetiky nebo žvýkaček mohl objevit i balík 40 procent akcií lowcostové aerolinky Tigerair Australia. Ačkoli tato představa zní hodně přitaženě za vlasy, budeme-li v nominálních hodnotách důslední, je příměr opravdu adekvátní. A co víc, za jednotnou cenu 99 centů by byl tento podíl ještě drahý.
Ve čtvrtek za něj totiž Virgin Airline při převzetí australského vnitrostátního lowcostového dopravce zaplatila ještě méně – jeden celý australský dolar, tedy v přepočtu 88 centů dolaru amerického (dle aktuálního kurzu 19 korun). Celou aerolinku, která začala mezi australskými letišti přepravovat cestující v roce 2007, tím ohodnotil na 47 korun. Obchod ještě musí schválit regulátor.
Při transakci nešlo o čistou akvizici, ale o vyplacení jednoho partnera druhým. Podnik Tigerair Australia totiž od loňska fungoval coby takzvaný joint venture singapurské aerolinky Tiger Airlines a australského Virgin Australia Holding. Když tehdy Virgin od Singapurců kupoval první, šedesátiprocentní podíl, stálo ho to mnohonásobně více – 35 milionů amerických dolarů.
Nyní tedy došlo k úplnému exitu původního singapurského investora. Ten je podle prohlášení citovaného serverem CNBC s obchodem v hodnotě jednoho australského dolaru spokojen. Doufá totiž, že exitem předejde dalším budoucím ztrátám.
V současnosti má navíc singapurský lowcostový dopravce dost problémů sám se sebou, o čemž svědčí i aktuálně oznámená ztráta 146 milionů amerických dolarů za druhé fiskální čtvrtletí, z čehož 47 milionů dolarů činí odpis nevydařeného joint venture. Australské firmě bude ale i nadále propůjčovat jméno.
Piloti ČSA přijdou o třetinu platu. Odbory se obávají, že ti zkušení odejdou - čtěte ZDE
ČSA potřebuje získat tři čtvrtě miliardy korun. Hledání kapitálu však vázne - čtěte ZDE
Kvůli velké konkurenci na trhu a cenové válce Tigerair Australia také nedosahuje zisku. To chce ale jeho nový stoprocentní vlastník Virgin změnit a doufá, že ovládnutí společnosti bylo dobrým krokem. "Využijeme synergií v rámci celé skupiny Virgin a do konce roku 2016 chceme dosáhnout zisku," řekl při příležitosti oznámení transakce šéf Virgin Australia John Borghetti.
Přiznal ale zároveň, že kvůli útlumu poptávky bude navyšování počtu letů společnosti zabržděno. V současnosti Tigerair Australia létá s třinácti Airbusy A320 o kapacitě 180 cestujících. Na seznamu má čtrnáct australských destinací.
Jak ale upozorňuje CNBC, důsledky tohoto obchodu mohou být pro australské cestující docela významné. Po odchodu totiž na vnitrostátním australském leteckém trhu zůstanou v podstatě jen dvě společnosti. Kromě Virgin ještě Quantas. A i tyto dvě se v posledních obdobích potýkají se ztrátou.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist