Zakázky jsou, ale lidi chybí. To je stále častější problém dopravních společností v Česku. Například z firmy CM Transport Tachov za poslední dva roky odešlo 40 řidičů. Najít za ně náhradu se nepodařilo, a tak firma musela začít odmítat zakázky. Místo 145 aut jich dnes má o 20 méně.
Podobně jsou na tom dopravci po celé zemi. Sdružení automobilových dopravců Česmad Bohemia upozorňuje, že chybí zhruba pět tisíc řidičů.
Podle Jiřího Hurníka ze společnosti Česmad v Plzni trpí hlavně firmy v regionech blízko německých hranic tím, že řidiči odcházejí za lépe placenou prací do Německa. Kromě vyšších mezd se daří lákat české řidiče například i na lákavé příspěvky na děti.
"Na rodinné příplatky řidičům, kteří mají 180 euro na dítě, nejsme schopní vygenerovat prostředky. Musí to dojít až tam, že se změní ceny za dopravní výkony v České republice," řekl jednatel tachovského přepravce Milan Čmiko. Firma také musí velké zakázky odmítat nebo usilovat pouze o jejich část. A to není jediný problém. "Tím, že jsme snížili počet vozidel, tak jsme zákazníky, u kterých jsme se nemohli domluvit na lepší ceně, opustili a přenechali je kolegům, kteří možná ještě nějakou dobu dokážou jezdit za tyto ceny, než začnou mít třeba ještě větší problémy než my," uvedl Čmiko.
Prozatím se mu daří firmu držet v plusu, na její rozvoj ale peníze nejsou. "Za rok jsme měli obrat 360 milionů korun, z toho 900 tisíc byl zisk," dodal.
Podle Hurníka německým příspěvkům na děti české firmy konkurovat nemohou. Sdružení se proto snaží přilákat k práci řidiče nové lidi.
Kromě billboardové kampaně, kterou sdružení spustilo na začátku října po celé republice, chce proto jednat například i s úřady práce, aby pomohly s rekvalifikací uchazečů o zaměstnání na profesi řidiče.
Akademie pro řidiče
Pražská O.K. Trans šla vlastní cestou a už v lednu otevřela vlastní akademii, kde zájemcům pomáhá se získáním potřebných oprávnění. Poté, co bezplatně projdou autoškolou a školeními, pro ni pracují. "Momentálně nám řidiči nechybí, ale jejich nedostatek vnímáme. Ve velké míře je to problém v západní Evropě, který se sem přesouvá, a my na něj musíme reagovat," řekl Václav Svoboda z O.K. Trans.
Zájemci o práci by sice i byli, ale společnost řeší nedostatek řidičů, kteří by byli spolehliví a kvalitní. I on přiznává, že zahraniční společnosti se snaží řidiče přetáhnout k sobě. A aby je české firmy udržely, tak je musí lépe zaplatit, což se promítne do ceny přepravného.
Potíže začínají mít i spediční firmy, které si jednotlivé dopravce najímají. "Problémem je, že nejsou volné kapacity aut, protože pár dopravních firem zkrachovalo. Ty, co se udržely na trhu, mají stálou práci a sehnat auta na přepravu je větší problém než najít řidiče," uvedl Martin Feifrlík, jednatel společnosti Spedica, s tím, že to musí řešit téměř denně. Zajištění zakázky proto trvá déle nebo není možné ji splnit celou.
Totéž řeší například přepravce Gefco. "Naše oddělení nákupu se snaží hledat dopravce poměrně aktivně a víme, že je to momentálně dost komplikované," popsal Tomáš Brada ze společnosti Gefco.
Potíže s nedostatkem řidičů nemají jen přepravní společnosti, ale i ty, které provozují osobní hromadnou dopravu. Řidiče vnitrostátních a mezinárodních linek hledá například i Student Agency.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist