Sazby mýtného pro kamiony a autobusy v Česku od ledna 2015 vzrostou.

Proti původnímu plánu zůstane zachována zvýšená sazba pro páteční jízdy kamionů, která má regulovat zvýšený provoz v tento čas. Po pondělním jednání vlády to sdělil ministr dopravy Antonín Prachař (ANO).

Kamionům, které splňují ekologickou normu euro 5, by měly podle návrhu vzrůst od ledna 2015 sazby mýtného v průměru o 9,8 procenta, v kategorii vozidel s méně ekologickými motory bude růst činit 8,2 procenta.

Autobusům, které mají proti kamionům výrazně snížené sazby, vzroste cena až o 30 procent.

Majitel autobusového dopravce Student Agency Radim Jančura připustil, že nezbude nic jiného než zakalkulovat zvýšené mýtné do ceny jízdného.

"Ve výsledku na to doplatí cestující. Nicméně je nesmysl, aby se kamionům zvyšovalo mýtné o deset procent a autobusům o třicet procent. Takové zvýšení není logické. Je to sdělení, že veřejná doprava je vládě ukradená," míní Jančura.

Připomněl, že předchozí vláda, která podle něj byla horší než současná, naopak mýtné pro autobusy snížila. "Přijde mi to jako trucpodnik ministra dopravy proti nám, protože jsme největším plátcem mýta mezi autobusovými dopravci," řekl Jančura a dodal, že doufá, že takové zvýšení nakonec neprojde.

Podle Martina Felixe ze Sdružení automobilových dopravců Česmad zachování pátečních zvýšených tarifů státní rozpočet viditelným způsobem nijak neobohatí, způsobí ale velké komplikace dopravcům, a především řidičům z Moravy.

"Pětihodinové zvýšení mýtného v pátek odpoledne buď připraví moravské řidiče o možnost pátečního návratu domů na víkend, nebo moravským dopravcům neúměrně zvýší náklady na mýtné," uvedl Felix.

"Pro naše řidiče je nepříjemné, že nemohou svůj pracovní týden ukončit jako většina občanů v pátek, ale musí do páteční noci zastavit na západní hranici. Nutno dodat, že se tak mnohdy děje za nevyhovujících hygienických podmínek a někde i na hranici bezpečnosti, a to kvůli léta neřešenému nedostatku parkovacích míst," dodal generální ředitel ČSAD Uherské Hradiště Radislav Kusák.

Podle původního Prachařova návrhu mělo být součástí návrhu zrušení dvojnásobně zvýšených sazeb za provoz v pátek mezi 15.00 až 20.00. Toto opatření mělo prý jen minimální dopad na skladbu vozidel využívajících komunikace v tuto dobu. Dvojnásobně vyšší sazby navíc kvůli malému množství vozidel, která v tuto dobu jezdí, nepřinášely významnější množství peněz, uvedlo v materiálu ministerstvo.

Návrh však při prvním projednávání minulý týden u některých ministrů i premiéra Bohuslava Sobotky (ČSSD) narazil.

Od ledna vznikne rovněž nová kategorie vozidel splňujících normu euro 6 a EEFV (Enhanced Environmentally Friendly Vehicle). U těchto kamionů by měly ceny za ujetý kilometr po zpoplatněné síti odpovídat letošním cenám platným pro euro 5.

Právě vytvoření nové kategorie umožnilo podle Sobotky ministerstvu během uplynulého týdne vyjednat s dopravci kompromis ve věci pátečních sazeb.

Jako kompenzace za zdražení mýtných sazeb se mají dopravcům snížit limity pro získání množstevních slev na mýtném. Pětiprocentní slevy na mýtném tak budou moci dopravci dosáhnout při platbách 75 000 korun na jedno vozidlo. Pro získání maximální – třináctiprocentní – úlevy budou muset s jedním vozidlem zaplatit 300 000 korun.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist