Kamenná knihkupectví mají své nepopiratelné kouzlo - možnost přivonět si k čerstvě vytištěným titulům, kochat se jejich lákavými obaly a tu a tam se za lehkého zašustění stránek do některého z nich začíst. Jejich internetoví konkurenti nedokážou takový zážitek nahradit, přináší ale zase jiné výhody. Obvykle nižší cenu, širší výběr a v neposlední řadě i možnost pohodlného nákupu z tepla domova. Tyto benefity k nim tak lákají stále více čtenářů.
Jan Vávra se narodil v roce 1976. Před Kosmasem pracoval pět let ve výpočetním středisku v Pražské plynárenské. Do Kosmasu nastoupil v září 1998 jako vývojář e-shopu, nyní tam pracuje jako IT manažer.
Je čerstvě ženatý, má 15měsíčního syna. Závodně se věnuje raftingu na divoké vodě.
Nejnavštěvovanějším knižním e-shopem u nás je přitom s velkým náskokem Kosmas, jak vyplývá z údajů Svazu českých knihkupců a nakladatelů za rok 2012/2013. Jedná se také o jeden z nejstarších knižních e-shopů, založen byl totiž před patnácti lety. Na jeho počátky vzpomíná Jan Vávra, který stál u jeho zrodu. Dnes pracuje ve firmě jako IT manažer. "Co se týká internetu, tak v roce 1999 to tu bylo pole neorané. E-shopy byly teprve na začátku, všichni jsme ale věřili, že mají budoucnost. Bylo to ve vzduchu. Tenkrát to byla každý den zábava, vymýšlet něco nového, teď už je to spíš obchod."
Vše začalo spojením dvou knižních distribučních společností - Kolportéra a Mati. Ty se v roce 1999 rozhodly společně vytvořit knižní velkoobchod Kosmas. A k němu i e-shop. Po čase se nakladatelství Maťa oddělilo a od té doby funguje samostatně, Kosmas ovšem zůstal. "Nastoupil jsem do Kolportéru právě na vývoj e-shopu. Tenkrát mě přijímal Pepa Žák, kterému dali za úkol celý on-line projekt rozjet. A on udělal to nejlepší, co mohl - našel si mě," směje se Vávra.
Vzor Amazon
Dlouhou dobu pracovali na projektu jen ve dvou – Žák měl na starost obchod, Vávra zase vývoj. Po čase jim ještě přibyl kolega, který spravoval databázi. Do té bylo potřeba vložit všemožné údaje o knihách, klíčová slova a podobně. Všechno se samozřejmě muselo dělat ručně kus po kusu. Podobně tomu bylo i s obálkami knih, které se musely jednotlivě nafotit a pak fotografie nahrát na internet. "Do dneška si vzpomínám, že jsme na to museli koupit digitální fotoaparát, který stál sedmdesát tisíc. Neuměl vůbec nic, dokázal udělat jen pár rozmazaných obrázků, ale byl dražší než celý náš server, co jsme pořizovali.“
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Velkým vzorem byl tenkrát pro celý tým Amazon. Tvůrce Kosmasu.cz upřímně přiznává, že od něj hodně věcí okopírovali. "Spoustu jsme toho lidově řečeno obšlehli. A o spoustě se toho naučili. Chtěli jsme udělat skutečný pořádný web, který bude vypadat moderně a bude to nejlepší e-shop na českém trhu. Takových nás ale bylo bohužel víc." Tím dalším bylo například knihkupectví Vltava, které spustilo e-shop v podobně moderním kabátku o dva měsíce dřív, než se to podařilo Kosmasu. Vávra k tomu dodává: "To opravdu po osmi měsících vývoje zamrzelo. Navíc jsme termín nestihli kvůli nějaké hlouposti, snad že byl v květnu knižní veletrh a my to chtěli spouštět až k němu."
Zájem potenciálních zákazníků nebyl v té době nikterak závratný. Internet ještě přece jen nebyl tak rozšířený a lidé nebyli zvyklí využívat naplno jeho možnosti. Ze začátku měl tedy Kosmas jen pár desítek objednávek měsíčně. "Celý support e-shopu jsme dělali pořád s kolegou Pepou Žákem. Seděli jsme celé dny u počítače a čekali, až se něco stane. Když spadla objednávka, tak jsme jásali. Někdy jsme měli i tři objednávky za den. Což trochu napovídá, že to v porovnání s dneškem žádný hit nebyl," usmívá se Vávra.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist