K výraznému rozšíření vozidel poháněných elektrickou energií v Česku dojde podle studie zpracované poradenskou společností Roland Berger až po roce 2020. I bez výraznější podpory státu nebo jednotlivých municipalit se v Česku v roce 2020 prodá 6 až 7 tisíc elektromobilů a plug-in hybridů, což představuje kolem tří procent celkového trhu. Zároveň to znamená zpoždění o několik let v porovnání se západní Evropou, kde je tento podíl očekáván na úrovni 5 až 10 procent.

Z dlouhodobého pohledu dosáhnou elektromobily zhruba dvacetiprocentního podílu na prodejích nových vozidel. Mělo by se tedy jednat o 50 tisíc prodaných vozidel ročně. V roce 2030 by tak podle studie mělo v Česku jezdit přibližně čtvrt milionu elektromobilů.

Elektrické pohony se podle analýzy stanou dominantní alternativou ke spalovacím motorům díky nulovým provozním emisím, což z nich postupně udělá pro městské prostředí nejpreferovanější variantu. Další výhodou pro masové nasazení elektromobilů v městském prostředí je jejich tichý provoz a nižší provozní náklady ve srovnání se spalovacími motory.

Důvodem dosavadního malého a pomalého rozšíření elektromobilů v Česku je především jejich omezená nabídka v rámci masového prodeje a jejich vysoká cena v porovnání s vozidly s konvenčním pohonem. S tím souvisí i omezené zkušenosti s elektromobily od reálných uživatelů. Zásadním problémem je i to, že hustota nabíjecích stanic zatím nedosahuje hustoty sítě čerpacích stanic, což výrazně omezuje jejich dojezd. Navíc pouze malá část veřejné nabíjecí sítě umožňuje rychlonabíjení.

Podle studie stojí za malým rozšířením elektromobilů i negativní mediální obraz, kdy jsou v souvislosti s elektromobily zmiňována témata týkající se dlouhodobé ekologické stopy baterií, omezeného dojezdu či bezpečnosti. Řada potenciálních zájemců o koupi elektromobilu tak může mít nepodložené obavy, např. kvůli výdrži baterií či spotřebě energie. Většímu rozšíření také nepomáhá nízká podpora rozvoje elektromobility ze strany státu, a fakt, že čeští zákazníci mají všeobecně velmi omezenou citlivost k tématu emisí CO2.

Poptávka po elektromobilech by se mohla zvýšit, pokud ve střednědobém horizontu dojde k reálnému zvýšení dojezdu na přibližně 200 kilometrů na jedno nabití, snížení cen baterií a rozšíření infrastruktury tak, aby pokryla velká města a klíčové komunikace včetně dálnic.

"Očekáváme významné navýšení trhu s elektromobily již po roce 2015, kdy půjde řádově o tisíce vozů. Páteřní síť nabíjecích stanic je nutné budovat v určitém předstihu, takže předpokládáme, že její hustota k roku 2020 musí být taková, aby dokázala uspokojit řádově desítky tisíc elektromobilů. Z dnešních 80 profesionálních stanic v celé republice bude proto nutné síť poměrně rychle rozšířit, primárně o rychlonabíjecí stanice," říká Tomáš Chmelík, manažer útvaru čisté technologie ve Skupině ČEZ.

V rámci projektu Elektromobilita společnost ČEZ v posledních dvou letech realizuje plošnou výstavbu páteřní sítě veřejných nabíjecích stanic. Aktuálně ČEZ provozuje přibližně 40 dobíjecích stanic s tím, že počítá s místy pro doplnění energie po každých 50–60 kilometrech. Celkové náklady na výstavbu takové sítě samotných dobíjecích stanic i zajištění nezbytného příkonu mohou dosáhnout až dvou miliard Kč.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist