Nové normy dané evropskou směrnicí o povinném značení potravin změní od soboty podobu obalů. Zákazníci budou mít k dispozici QR kódy či větší písmo na etiketách, než jaké je dnes. Nebalené uzeniny a saláty budou muset mít doprovodný popis složení, restaurace musí upozorňovat na alergeny v jídle.

Vyhovět takovému nařízení stálo firmy miliony. Podnikatelé museli přelepit stávající balení novými etiketami, případně se starého zboží zbavit tak, že jej z obchodů stáhnou nebo prodají se slevou. Z ankety Hospodářských novin také vyplývá, že jim vadily často ohlašované změny tři roky připravované legislativy.

"Výklad některých částí nařízení se několikrát upřesňoval, a tak se některé obaly musely měnit i vícekrát za sebou," upozorňuje mluvčí Vitany Milan Linka.

Agrofert podle jeho PR manažera Karla Hanzelky bojoval při velkém počtu produktů svých jednotlivých dceřiných firem s rozsahem změn. "Proto jsme vzali tuto nutnou změnu jako příležitost. Sáhli jsme k řadě nových designových úprav," podotýká. "V součtu nákladů jde o miliony korun," dodává.

Další velký tuzemský výrobce potravin firma Hamé musela změnit 2500 druhů etiket. Náklady Hamé odhaduje na 8 milionů korun. "Neměníme jen papírové etikety, ale i popisy na plechovkách, což je podstatně dražší," vysvětluje mluvčí Hamé Petr Kopáček. V řadě případů muselo Hamé rozdělit dosavadní vícejazyčné etikety na jednojazyčné verze, což také celou produkci prodražuje.

K deseti milionům půjdou náklady na nutné změny obalů u výrobce mléčných výrobků Madety. "Museli jsme revidovat veškeré textace, potažmo i grafiku všech obalů, provést revizi všech zásob, případně pomocí relativně agresivních promocí dočasně zvýšit odprodeje ohrožených artiklů z hlediska vysokých zásob obalů," přibližuje další souvislost, jakou nová regulace firmám způsobila, ředitel obchodu, marketingu a nákupu Madety Jan Teplý.

Teplý pak dodává to, že práci na změnách velmi komplikovaly změny výkladu evropské směrnice do českých podmínek. Měnil se například výklad nařízení v bodu, který se týká nutričních tabulek. "Velkou část obalů jsme předělávali dvakrát jen proto, že jeden a týž zákon měl v průběhu času různé výklady. To byla od české administrativy velká nezodpovědnost, která ve výsledku znamenala i další vícenáklady," tvrdí Teplý.

Nové nároky etiket přinesou také novou image ležáku Pilsner Urquell Plzeňského Prazdroje. "Celkově jsme inovovali design. Ve změnách jsme spolupracovali i s restauracemi, tak aby jejich nápojové lístky byly v souladu s novými nároky a často jsme doplnili například také to, s jakým pokrmem se to které naše pivo dobře pojí," říká mluvčí Plzeňského Prazdroje Kateřina Krásová.

Pro fastfoody typu McDonald’s, KFC a další přitom podle jejich komentářů k velkým novinkám nedochází. "Vše potřebné jsme již dříve uváděli na papírových podložkách na tácech. Obsluha všech restaurací je nově vybavena i tabulkou s přehledem všech alergenů v jednotlivých produktech. I naše webové stránky alergeny obsažené v produktech již uváděly, v souvislosti s novou legislativou jsme jen upravili jejich umístění tak, aby byly snadno a rychle přístupné na dva kliky," popisuje manažerka marketingu KFC Karolína Alaxinová.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist