Vypjatá konkurence na rozrůstajícím se českém trhu s on-line objednávkami a rozvozem jídla pravděpodobně končí. Rozsekla ji totiž německá firma Delivery Hero tím, že koupila dva zdaleka nejvýznamnější hráče - DámeJídlo a JídloTeď. Společnost, která podniká v on-line objednávání jídla po celém světě, tak posiluje svou pozici v Evropě. V Česku a na Slovensku by měly být zachovány obě značky. Firmy bude dál řídit i současný management.

"Velmi na nás zapůsobilo podnikání, které týmy DámeJídlo a JídloTeď vybudovaly v uplynulých letech. Chceme dále urychlit jejich růst velkými investicemi do technologií, marketingu a nových a vylepšených služeb pro zákazníky i restaurace," popsal generální ředitel Delivery Hero Niklas Östberg.

Obě firmy budou i nadále působit na trhu samostatně. „Plánujeme zachovat obě značky i dva portály. Spolupráci plánujeme v provozní, marketingové, obchodní a IT rovině. Prvním krokem sblížení bude sestěhování firem do společných prostor,“ popsal šéf DámeJídlo Lukáš Uhl.

DámeJídlo zakládal v roce 2012 podnikatel Tomáš Čupr spolu s investorskými skupinami Miton a Enern. V současné době má firma v nabídce kolem 1500 restaurací. "Jsme si jisti, že firma bude ve vlastnictví Delivery Hero prosperovat a nadále poskytovat vynikající služby zákazníkům," komentoval prodej Čupr. 

Čupr zároveň naznačil i cenu obchodu. "Přesnou částku nemohu říct, ale mohu potvrdit, že šlo řádově o stovky milionů korun," uvedl s tím, že mluví o částce za 100% podíl v DámeJídlo.

Sám Čupr již v posledních měsících v DámeJídlo aktivně nepůsobil, věnoval se hlavně rozvoji společnosti Rohlík.cz, která z DámeJídlo vzešla. Ta se zabývá rozvozem nikoli hotových jídel z restaurací, ale nákupů ze supermarketů. "Rohlík je už nyní zcela samostatnou firmou a bude to tak i nadále. Co se týče logistiky, spolupráce s DámeJídlo bude pokračovat, dokud v Rohlíku nevznikne samostatná logistika," dodal Čupr.

Druhá koupená firma - JídloTeď - na trhu působí od roku 2013 a rozváží jídla zhruba ze 650 restaurací. "Jsme hrdí, že jsme se stali součástí globálního lídra v oblasti našeho podnikání. Dodává nám to ještě více energie k rozvoji našich služeb," komentoval Aleš Urbánek, generální ředitel společnosti JídloTeď.

Jako Škoda a Hyundai

Mezi dvěma firmami, které se nově ocitnou v náručí jediného majitele, přitom do nedávna zuřil ostrý konkurenční boj. Ten akceleroval hlavně v roce 2014, kdy začal mladý trh výrazněji růst. V tu dobu už si trh mezi sebe dělily právě Čuprovo DámeJídlo a přibližně o půl roku mladší JídloTeď, za kterým stál investor Marc Westermann. Přibližně devět měsíců si snažila z trhu ukrojit i globální Food Panda, která se ale později z Česka stáhla.

Probíhal tak verbální boj podobný vzájemným výpadům Škody a Hyundai. Právě v loňském roce obě firmy zásobovaly média prohlášeními o tom, jak měsíc od měsíce rostou o desítky procent. Čupr se do toho nebál zveřejnit i konkrétní čísla - v únoru loňského roku řekl pro HN, že za rok 2013 měla firma obrat 150 milionů korun a dynamiku podtrhával tím, že 60 milionů připadalo na poslední čtvrtletí roku.  

Majitel JídloTeď Westermann ale v médiích opakovaně tato čísla zpochybňoval a označoval je za zkreslená či nadsazená. Nyní se ale jak Westermann, tak Čupr z tohoto byznysu stahují a firmy, kterým donedávna osobně šéfovali, přecházejí i se stávajícím vedením pod jednoho majitele. To mimo jiné znamená i faktické výrazné omezení konkurence na českém trhu. A to přesto, že obě značky mají zůstat zachovány.

Podle informací HN se zástupci obou firem o stejném exitu konkurenta dozvěděli až poté, co  sami uzavřeli obchod s německým investorem. "Bereme to sportovně. A myslím, že vzhledem k investicím, které nový majitel přislíbil, je to dobrá zpráva," reagoval diplomaticky Westermann. Kolik Němci zaplatili za firmu, kterou spoluvlastnil, prozradit nechtěl.

Kupující firma Delivery Hero s centrálou v Německu zaměstnává 1500 lidí ve 24 zemích a v nabídce má jídla ze zhruba 200 tisíc partnerských restaurací. Za firmou založenou v roce 2011 stojí řada investorů.