Český lídr na trhu s potřebami pro domácí zvířata Dušan Plaček ovládl největší síť "zverimexů" v Polsku provozovaných pod značkou Kakadu.

Holding poděbradského podnikatele, který se dříve soustředil především na dodávky chovatelského zboží do prodejen, tak nyní působí už v šesti zemích. Polská akvizice navíc ukazuje jasný Plačkův trend - po distribuci postupně posiluje své postavení i v maloobchodu, kde jsou vyšší marže než v případě velkoobchodu.

"Tato akvizice je pro nás velmi důležitá a je v souladu s naším strategickým záměrem," řekl HN majitel holdingu Dušan Plaček s tím, že hodlá nadále rozšiřovat své aktivity ve střední a východní Evropě.

Do sítě Kakadu spadá 41 prodejen a internetové obchody se zaměřením na chovatelské potřeby a krmiva. Loni se tržby pohybovaly okolo 25 milionů eur, zhruba 700 milionů korun. Plaček Kakadu kupuje od investičního fondu Arx Equity Partners.

Finančním poradcem na straně kupujícího byla podle informací HN poradenská společnost TPA Horwath. Cenu, za kterou Plaček získal řetězec Kakadu, nechtěla ani jedna strana zveřejnit.

V minulých letech se o Kakadu ucházela i česká jednička ve "zvířecím" maloobchodu Pet Center.

Na trh nedopadla krize

Právě s Pet Centry Plaček nyní bojuje o pozici lídra na tomto lukrativním retailovém trhu. Plaček je řadu let jedničkou v distribuci, ale v poslední době expanduje i v maloobchodu - v Česku pod značkou Super ZOO. Ta už nyní patří mezi tři největší sítě prodejen. Kromě toho Plaček vlastní na Slovensku prodejny pod stejným názvem jako v Česku.

Před Polskem expandoval s prodejnami do Lotyšska, tam má značku Dino ZOO. Působí i v Rusku a na Ukrajině. Celkem provozuje přes 100 obchodů, má přes 640 zaměstnanců a obrat holdingu přesahuje 70 milionů eur.

Takzvaný pet food trh patří pro investory mezi atraktivní odvětví.

Jen trh s krmením pro domácí zvířata vyrostl celosvětově za posledních pět let o 20 procent na 70 miliard dolarů (1,6 bilionu korun). To láká i volný finanční kapitál kumulovaný zejména investičními fondy. V očích investorů pomohla pet foodu skutečnost, že jej téměř vůbec nezasáhla krize.

Celosvětovým důkazem atraktivity investic do trhu pet food může být rovněž čerstvá akvizice evropského investičního fondu BC Partners. Ten v prosinci za 8,7 miliardy dolarů (192 miliard korun) ovládl americkou prodejní síť Petsmart. Šlo o vůbec největší obchod soukromého investora v USA v loňském roce.

"Pro byznys kolem domácích mazlíčků je současná doba vzrušující. Odvětví se ukázalo jako imunní vůči dopadům ekonomické recese. Zájem pokračovat v něm mají velcí stávající hráči, láká i investiční fondy víc než kdykoliv dřív," komentovala stav odvětví jeho analytička Carol Franková.

V oboru investoval i důležitý Kellnerův muž

V současnosti se na trhu, který souvisí s chovem psů, koček či akvarijních ryb, čile obchoduje i v Česku. Aktuálně je na prodej jeden z hlavních hráčů ve výrobě granulí a konzerv pro psy a kočky Partner in Pet Food Europe, který má v Česku dva ze svých osmi výrobních závodů.

Cena by se díky ročnímu provoznímu zisku očekávanému v dalších letech kolem 30 milionů eur mohla vyšplhat v přepočtu až k několika miliardám korun.

Minulý rok změnila vlastníka i síť Pet Center. Investiční skupina Penta ji za 150 milionů korun prodala fondu MVM Invest, za kterým stojí bývalý zaměstnanci Penty Martin Štefunko, nyní šéf investic PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera, šéf slovenského operátora O2 Martin Vlček a Vladimír Pelán, někdejší investiční manažer Penty. Název MVM Invest značí první písmena křestních jmen Štefunka, Pelána a Vlčka.

Zbývá vám ještě 0 % článku
První 2 měsíce předplatného za 40 Kč
  • První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Nově všechny články v audioverzi
Máte již předplatné?
Přihlásit se