Česká obchodní inspekce uložila loni obchodníkům za zjištěné nedostatky ve výprodejích a slevových akcích pokuty za 15,3 milionu korun. Její pracovníci zjistili chyby ve 40 procentech z celkových téměř tří tisíc kontrol. Pochybení se týkala zejména toho, že prodávající nepravdivě informoval spotřebitele o ceně po slevě, nesprávně účtoval slevy, případně nabízel nedostatečně označené zboží, sdělila inspekce.

"Nejčastější byla zjištění, že prodávající uváděl ceny pouze před slevou a spotřebitel byl nucen si konečnou cenu slevy sám zjišťovat. Také následné účtování ceny nebylo bez vady, proto by si spotřebitelé měli ohlídat, zda jim je deklarovaná sleva také správně účtována," uvedl ředitel inspekce Mojmír Bezecný. Podle něj by měli lidé vždy zvážit, jestli zboží z výprodeje potřebují a jestli je pro ně sleva opravdu tak výhodná, jak uvádí reklamní letáky a nabídky prodávajících.

Inspektoři v průběhu celého roku v Česku kontrolovali nabídky a prodeje zboží za akční ceny a zboží ze sezonních slev. Porušení obecně závazných právních předpisů zjistili v 1163 případech, současně zakázali prodej více než 4000 kusů zboží a téměř 900 párů obuvi v hodnotě přes půl milionu korun.

Inspekce uvedla, že ve srovnání s rokem 2013 byl počet zjištěných nedostatků sice nižší, přesto je stále poměrně vysoký. Zboží v akci a ve slevě nabízejí obchodníci celoročně a ze zjištěných porušení inspekce usuzuje, že častěji je tak hlavním cílem prodávajícího nalákat spotřebitele právě do své prodejny.