Do veřejné infrastruktury a rozšíření průmyslové zóny Solnice-Kvasiny kvůli rozvoji závodu Škody Auto by mohlo z veřejných rozpočtů jít celkem přes miliardu korun. Řekl to v úterý hradecký hejtman Lubomír Franc (ČSSD). Vláda v pondělí schválila usnesení o podpoře ve výši 570 milionů korun. Kraj by podle hejtmana měl dát asi 300 milionů korun. Další peníze by na jednotlivé projekty měly poskytnout další státní instituce, například ministerstvo průmyslu, Státní fond dopraví infrastruktury či ministerstvo zdravotnictví.
Škoda hodlá do nových výrobních kapacit, zejména pro modely SUV, v Kvasinách investovat v následujících třech letech nejméně 7,2 miliardy korun. Má tak vzniknout 1300 nových pracovních míst a návazně asi 400 míst mezi regionálními dodavateli. V budoucích plánech automobilky je, že celkové investice do závodu by mohly činit až 13 miliard korun.
Přesná částka celkové veřejné podpory zóny by podle France měla být známa na jaře, kdy by měla vláda schválit materiál, v němž budou přesně popsané jednotlivé projekty a stavby. V dokumentu bude také uvedeno, kdo a jakým dílem je bude financovat. Ještě předtím by mělo být mezi vládou, Škodou Auto a hradeckým krajem podepsáno memorandum o spolupráci. Vláda v pondělí dala premiérovi Bohuslavu Sobotkovi k podpisu memoranda mandát.
Stát například podpoří vybudování nové strategické průmyslové zóny o velikosti 51,62 hektaru, která navazuje na průmyslovou zónu Kvasiny. Zároveň tu bude vybudována nezbytná veřejná infrastruktura. "Půjde o investice do obchvatu obcí, zvýšení kapacity železničních tratí, vybudování nových cyklostezek, chodníků a měla by se zlepšit i situace ve školství a regionálním zdravotnictví," uvedl v pondělí Sobotka. Podle hejtmana by se například Opočno mělo dočkat obchvatu.
Vláda dá na závod v Kvasinách půl miliardy, přibude až 1700 pracovních míst - čtěte ZDE
Ruský automobilový trh se propadl o čtvrtinu. Škoda roste krizi navzdory - čtěte ZDE
"Z naší strany není rozšíření průmyslové zóny jen o zvýšení zaměstnanosti. Je to také jedinečná příležitost k financování mnoha projektů, například v rámci dopravní infrastruktury," uvedl hejtman. Investice kraje do zóny by podle něj měly být postupné v následujících čtyřech až pěti letech.
Stát a kraj do kvasinské zóny investovaly v letech 2005 až 2012 skoro 1,5 miliardy korun. Peníze šly především do stavby a oprav silnic.
Kvasinský závod Škody Auto v současnosti vyrábí modely Superb, Yeti a Roomster a má roční produkci 150 000 vozů. Měla by se postupně zvýšit až zhruba na 280 000 aut podle aktuální poptávky. Počet zaměstnanců by se měl z nynějších zhruba 4200 lidí zvýšit asi na 5500 lidí v roce 2017.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist