Kamenné prodejny si stěžují, že si k nim jdou zákazníci zboží jen prohlédnout, a pak ho koupí přes internet. Studie poradenské společnosti PwC "Total Retail 2015" tuto obavu obchodníků sice potvrzuje, na druhou stranu odhalila, že je stále více zákazníků, kteří si našli zboží na internetu, ale nakonec si pro něj zašli do kamenné prodejny. Konkrétně jich bylo 70 procent z více než 19 tisíc respondentů z celého světa. Naopak 68 procent přiznalo, že si v kamenné prodejně vyhlédli zboží, které ale následně koupili přes internet.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Ze studie jednoznačně vyplývá, že role tradičních obchodů se mění. Jsou nejen pod tlakem konkurence mezi sebou, ale právě i ze strany e-shopů. Samotná návštěva tradičního obchodu tak musí zákazníkovi přinést dodatečnou přidanou hodnotu.
"Tradiční obchody rozhodně nejsou mrtvé. Zákazník stále chce zboží vidět na vlastní oči, dotýkat se ho, cítit ho, chce se bavit. Vhodně nastavený obchodní model by měl počítat s tím, že zákazník si zboží nakonec koupí třeba i na internetu. Vedle výkladních skříní zároveň plní kamenné obchody také funkci distribučních skladů, které jsou blíže zákazníkovi. To je důvod, proč stále více e-shopů otevírá kamenné pobočky," říká Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Česká republika.
Přizpůsobí-li se novým trendům, mají před sebou klasické obchody ještě dlouhou budoucnost. Většina zákazníků (70 procent) stále upřednostňuje nákup v kamenných obchodech. Jako hlavní důvod zmiňují možnost vyzkoušet si zboží, ujistit se, že jim například oblečení sedí, a také to, že po zaplacení mají hned zboží u sebe.
Naopak jedinou hlavní výhodou e-shopů, ve které jim klasické prodejny asi nikdy konkurovat nebudou, je možnost nakupovat sedm dní v týdnu 24 hodin denně bez nutnosti kamkoli cestovat.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist