Stavební společnost Serenissima Costruzioni se rozhodla napadnout český stát u Evropské komise. Podle ní ji Ředitelství silnic a dálnic zatím nepravomocným vyloučením ze dvou soutěží na opravu dálnice D1 brání ve vstupu na český trh. Stát by kvůli tomu utratil za rekonstrukce dvou úseků dálnice o 280 milionů korun více.

Společnost totiž nabídla ve všech případech až o třetinu nižší ceny, než konkurence. Proto firma příští týden pošle žádost do Bruselu, aby komise prošetřila, zda český stát hospodárně nakládá s evropskými penězi.

Část opravy dálnice D1 je totiž z unijních fondů spolufinancována. Konkrétně jde zatím o čtyři úseky, na které již ministerstvo dopravy přikleplo z Fondu soudržnosti 2,46 miliardy korun. V současnosti se z těchto peněz staví dva. Větrný Jeníkov - Jihlava a Lhotka - Velká Bíteš, dohromady za více než 1,2 miliardy korun.

Už minulý týden v pátek informovala Serenissima o svém záměru stěžovat si u Evropské komise české ministerstvo financí, které je za unijní peníze zodpovědné. Ministerstvo odmítlo komentovat, jaký bude jeho další postup. Nevyjádřilo se ani k tomu, zda ve spolupráci s ministerstvem dopravy prověří tvrzení italské firmy, že evropské peníze jsou na českých dálnicích vynakládány nehospodárně.

"Dopis od italské společnosti jsme obdrželi a v současnosti na něj připravujeme odpověď," sdělil pouze mluvčí ministerstva financí Radek Ležatka.

Stížnost italské společnosti by ale na čerpání unijních peněz mít vliv nejspíše neměla. A to i v případě, pokud by Komise rozhodla ve prospěch Serenissimi. "Zastavení peněz by hrozilo pouze v případě systémového pochybení, pokud by se prokázalo, že český Zákon o veřejných zakázkách není v souladu s právem Evropské unie," říká Jan Jedlička, odborník na evropské fondy z České spořitelny.

Zbývá vám ještě 70 % článku
Předplatné za 30 Kč
  • První 2 měsíce za 30 Kč měsíčně, poté za 159 Kč měsíčně
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
Máte již předplatné?
Přihlásit se