Česku hrozí, že přijde až o 40 miliard korun z prostředků EU, pokud se nepodaří znovu schválit dopravní projekty podle novely zákona o posuzování vlivu na životní prostředí (EIA), která bude účinná od 1. dubna. Na Žofínském fóru to uvedl ministr dopravy Dan Ťok.

Podle Ťoka jde o projekty, které jsou většinou již postavené a i z velké části zaplacené a problémem je, že na ně Česko nebude moci čerpat finance z evropského operačního programu Doprava.

Pokud se projekty povede schválit, zůstane podle ministra nedočerpáno na silniční stavby z operačního programu Doprava pro roky 2007 až 2013 kolem deseti miliard korun. Důvodem je zejména chybějící příprava staveb. Prostředky je nutné vyčerpat v letošním roce.

"Jsme v paradoxní situaci, kdy máme dost peněz, ale máme málo projektů. To se týká více silnice a méně železnice," uvedl Ťok.

Podle prezidenta Svazu podnikatelů ve stavebnictví Václava Matyáše novela zákona o EIA komplikuje investorskou přípravu staveb. Mimo jiné posiluje postavení dotčené veřejnosti v procesu schvalování staveb, které může znamenat šikanózní vstupy a soudní přezkumy. 

Státní fond dopravní infrastruktury počítá v rozpočtu na letošní rok s výdaji v rekordní výši 94 miliard korun. V polovině letošního roku by mělo být schváleno financování projektů z evropského operačního programu Doprava na roky 2014 až 2020.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist