Tisícovky slovenských podnikatelů začaly využívat systém evidence tržeb přes internet, který slovenská vláda zavedla od začátku dubna coby doplněk ke klasickým registračním pokladnám. Informovala o tom slovenská Finanční správa, která má v zemi na starosti výběr daní. Elektronickou evidenci tržeb podnikatelů plánuje zavést také Česko, proti tomuto návrhu ministerstva financí se ale postavili čeští podnikatelé i opozice.

Na Slovensku musejí obchodníci a další podnikatelé evidovat přijatou hotovost od zákazníka v registrační pokladně už léta. Pro řadu profesí v oblasti služeb ale platila výjimka. To se změnilo začátkem tohoto měsíce, kdy stát s cílem omezit daňové úniky rozšířil povinnou evidenci tržeb do dalších sektorů ekonomiky.

Nově musejí vydávat zákazníkům účtenky z registrační pokladny například hoteliéři, lékaři, veterináři, advokáti a cestovní kanceláře. Mluvčí Finanční správy Patrícia Macíková řekla, že podle odhadu jde o 30 tisíc až 40 tisíc podnikatelů.

Drobní podnikatelé si ale nemusejí obstarat klasickou pokladnu až za několik stovek eur, ale tržbu mohou zaevidovat přes internet pomocí bezplatné aplikace Finanční správy a mobilního telefonu, počítače nebo tabletu. Účtenku pak vytisknou na běžné tiskárně. Pro tento způsob evidence přijaté hotovosti od zákazníků se podle Macíkové rozhodlo dosud 12 tisíc podnikatelů.

Zaznamenávat tržby přes internet mohou prozatím jen ti podnikatelé, na které se od letošního roku již nevztahuje výjimka z povinné evidence tržeb v registrační pokladně a kteří vystaví nanejvýš tisíc účtenek měsíčně. Od příštího roku budou moci takzvanou virtuální registrační pokladnu využívat i ostatní menší podnikatelé.

Na Slovensku používají firmy a živnostníci dohromady 275 tisíc klasických registračních pokladen. Od začátku letošního roku mohou dodavatelé prodávat pouze takové pokladny, které jsou připraveny na komunikaci přes internet. Stát do budoucna totiž počítá s tím, že na trhu zůstanou pouze pokladny, které budou on-line propojeny s Finanční správou. "Nedá se říct, kdy přesně to bude. Bude to politické rozhodnutí," řekla Macíková.

Finanční správa v minulosti upozornila na případy, kdy podnikatelé manipulovali s registračními pokladnami. Tímto způsobem tak podle odborníků dokázali zatajit tržby, z nichž nemuseli odvést státu daň z příjmů a daň z přidané hodnoty. Vláda v reakci zpřísnila pravidla používání pokladen a s cílem omezit daňové podvody také zavedla účtenkovou loterii, ve které Slováci prostřednictvím zaregistrovaných účtenek z nákupů hrají o finanční ceny.

Elektronickou evidenci tržeb plánuje v příštím roce uvést do praxe také české ministerstvo financí. Týkat by se měla ubytovacích a stravovacích služeb, velkoobchodu a maloobchodu. Česko chce také zavést účtenkovou loterie. Ministerstvo financí původně počítalo s tím, že by se elektronická evidence tržeb vztahovala až na 600 tisíc obchodníků, restauratérů, hoteliérů, řemeslníků či poskytovatelů služeb. Nakonec by se měla týkat podle dřívějšího vyjádření ministra financí Andreje Babiše na zhruba 300 tisíc živnostníků, mezi ně patří zejména majitelé restaurací, hotelů a maloobchodníci.

Podle nedávného průzkumu ČSOB na 61 procent českých podniků nesouhlasí se zavedením povinné elektronické evidence tržeb. Opoziční ODS zase spustila na webu Informační kampaň proti zavádění registračních pokladen.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist