Do rekordní stávky na německé železnici se zapojili i strojvůdci osobních vlaků. Nejdelší stávku v dějinách Deutsche Bahn zahájili už v pondělí odpoledne jejich kolegové v nákladní dopravě. Protest má trvat až do nedělního dopoledne.
Na dálkových trasách jezdí jen třetina vlaků a protestní akce omezila i spojení Německa s Českem. Odborový svaz strojvůdců (GDL) hrozí dalšími stávkami v nadcházejících týdnech, pokud mu DB neustoupí ve sporu o pracovní podmínky a o postavení odborů ve společnosti.
Podle náhradního jízdního řádu má vyjet jen každý třetí pravidelný spoj. V regionální dopravě bude zajištěno 15 až 60 procent pravidelných spojů, přičemž největší výpadky se očekávají na východě Německa. Na hojně využívané městské železnici v Berlíně jezdí zhruba polovina spojů.
Provoz na trati mezi Prahou a Berlínem je od nynějška zajištěn pouze do Drážďan. Jinak ale stávka železniční dopravu mezi Českou republikou a Německem téměř neomezí. Pouze spěšné vlaky z Chebu do Norimberku budou bez náhrady zrušeny.
Německá veřejnost se stávkou nesouhlasí. V anketě televize ARD uvedlo 78 procent lidí, že nemají vůbec žádné pochopení pro postoj strojvůdců. Na sociálních sítích se objevují nadávky určené předákovi svazu GDL Clausovi Weselskému.
Rodičovská sdružení v Severním Porýní-Vestfálsku obvinila strojvůdce, že sabotují závěrečné zkoušky ve školách, protože mnoho studentů bude stresováno komplikovanou cestou do školy.
Weselsky v televizi ARD rovněž pohrozil dalšími protestními akcemi. "Pokud současná stávka postoj vedení Deutsche Bahn nijak neovlivní, členové GDL budou vedení společnosti nadále trestat," řekl.
Němečtí politici naopak vyzývají odbory k jednání. "Kdo je schopen týden stávkovat, měl by také dokázat týden vyjednávat. Řešení se nedá vystávkovat v ulicích, musí se k němu dospět u jednacího stolu," řekl ministr dopravy Alexander Dobrindt.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Odborový svaz strojvůdců GDL se dlouhodobě pře s vedením DB o pracovní podmínky strojvůdců. Požaduje zvýšení mezd o pět procent, zkrácení pracovní doby z 39 na 38 hodin a omezení přesčasů. Dopravce odborům minulý týden nabídl zvýšení mezd o 4,7 procenta a vyplacení jednorázové prémie 1000 eur (27 400 korun), svaz GDL to však odmítl.
Důvodem současné stávky je také spor o postavení svazu GDL v rámci DB. Odborový svaz chce v rámci společnosti zastupovat kromě strojvůdců i průvodčí a personál jídelních vozů. Za ně dosud vyjednávaly konkurenční odbory EVG.
Podle šéfa Německé průmyslové a obchodní komory (DIHK) Erika Schweitzera může stávka způsobit škody ve výši půl miliardy eur (až 13,7 miliardy korun). Ekonom banky BayernLB Stefan Kipar ale očekává ještě vyšší ztráty. Stávka podle něj může zavinit snížení tempa růstu německého hrubého domácího produktu a tím škodu až 750 milionů eur (20,5 miliardy Kč)
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist