Ministr dopravy Dan Ťok navrhuje, že by motoristé na pěti úsecích dálnic a rychlostních komunikací nemuseli platit za jejich použití. Šlo by celkem asi o 30 kilometrů dálnic a rychlostních komunikací. Ťok to řekl v nedělní Partii v TV Prima. Vládě chce tento návrh předložit v nejbližších týdnech.
Ťok to popsal tak, že některé dálnice se stavěly v trase silnic první třídy. Řidič se tedy po ní dostane k dálnici, po té pokračuje několik kilometrů a pak z ní zase sjede.
"V těchto úsecích si myslíme, že je nefér, abychom po řidičích chtěli, aby platili dálniční známku," řekl. Na výběr mýtného by to podle něj mělo okrajový vliv a šlo by řádově o desítky milionů korun. Za celý loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun.
Podle Ťoka jde o úsek na D1 Kývalka–Brno, Brno–Holubice, úsek D3 Čekanice–Měšice, rychlostní komunikaci R6 v úseku Jesenice – Cheb-sever a rychlostní komunikaci R10 Bezděčín – Mladá Boleslav.
Ťok chce také mluvit o zvýšení sazeb mýtného. "Je to věc, která by se měla probírat zejména na vládě, měla by se probírat rovněž s našimi sociálními partnery, to znamená na tripartitě. A já to téma jsem připraven zvednout," řekl.
Ministerstvo by podle něj také mohlo rozšířit úseky na dálnicích, kde je zakázáno vzájemné předjíždění kamionů. Uvažuje o tom, že by příslušná dopravní značka zakazovala jízdu kamionů v levém jízdním pruhu. Zakázat kamionům předjíždění všude na dálnicích podle něj není dobrý nápad.
Ťok také nepočítá s tím, že by osobní auta měla v nejbližších letech začít platit mýtné místo placení známek. "Osobně nepočítám s tím, že by se výkonové zpoplatnění pro osobní auta mělo nějak rychle zavádět, ta možnost by tam být mohla," řekl Ťok v pořadu České televize Otázky Václava Moravce. Podle něj by na takové změně měla zavládnout široká politická shoda a je to také otázka konkrétního zadání soutěže na výběr nového provozovatele mýtného systému.
Ministr také řekl, že by byl rád, kdyby prezident Miloš Zeman nevetoval novelu, kterou nedávno schválili poslanci a která umožňuje zvýšit povolenou rychlost na některých úsecích dálni až na 150 km/h.
"To, aby padla pod stůl, není dobré řešení," podotkl v ČT. Zopakoval, že tato povolená rychlost nebude automatická, ale půjde o možnost. Uvedl, že by prezidentovi rád vysvětlil, že nebezpečí z nově schválené nejvyšší rychlosti není tak velké. Ministerstvo dopravy ale podle něj nevidí vhodné úseky pro zvýšení rychlosti, a proto je nebude ani aktivně vyhledávat.
Zeman již dříve řekl, že novelu vetuje, protože rozhodnutí poslanců považuje za nezodpovědně. Po Sněmovně ji musí ale ještě posoudit Senát.
Předlohu kritizují i dopravní experti. Například odborníci z Univerzity Palackého v Olomouci a Asociace dopravních psychologů ČR tvrdí, že mezi rychlostí automobilu a pravděpodobností vzniku nehody, závažností zranění nebo úmrtím panuje jasná souvislost.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist