Firmy by výběru obchodních zástupců měly věnovat velkou pozornost. Často se koneckonců klient s firmou setkává právě jen prostřednictvím obchodníka. Ten tedy představuje jakousi podnikovou vizitku. Zároveň je to právě on, kdo by měl společnosti zajišťovat příliv nových zakázek. Kde ale skutečně schopného "obchoďáka" najít? A jak se vlastně vůbec pozná?
Nikoho asi nepřekvapí, že naprostým základem u obchodního zástupce musí být schopnost vycházet s lidmi. Kandidát by měl být aktivní, společenský, nebát se nových situací a vnímat je jako výzvu. Pro stydlivého člověka není tato pozice příliš stavěná.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Na druhou stranu ale sama odvaha a komunikativnost neznamenají, že bude jedinec na zákazníky působit příjemným dojmem. K tomu je třeba i jistý cit a empatie. To zdůrazňuje také Miroslava Břoušková, Key Account Manager Grafton Recruitment: "Nejdůležitější jsou takzvané měkké dovednosti – komunikace a prezentace. Dobrý obchodní zástupce by měl mít rovněž vyjednávací schopnosti, měl by být zodpovědný a měl by dokázat navodit pocit důvěry."
Souhlasí s ní i Martin Čuba, zakladatel poradenské firmy Eton Business Consulting: "Empatický obchodník zapojuje partnera do diskuse, zajímá se o jeho názory, snaží se porozumět jeho cílům a potřebám. Teprve bude-li se partner v rozhovoru cítit dobře, bude v něm ochoten dále pokračovat." Obvykle se ale potenciální klient necítí dobře, pokud na něj někdo vyvíjí přílišný nátlak. Proto by se společnosti měly zamyslet nad tím, zda chtějí prosazovat agresivní firemní kulturu a přijímat typy obchodních zástupců "vyhodíte dveřmi, vleze oknem".
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.