Otázka výběru dodavatele webových stránek je v dnešní době klíčová pro všechny formy podnikání. Dobře navržený e-shop dokáže vydělat mnoho peněz a působivá webová prezentace může přilákat nové zákazníky a pozitivně změnit pohled lidí na firmu. Naopak nevzhledný či špatně navržený web často napáchá více škody než užitku. Velkou chybu přitom můžete udělat již na začátku výběrem nevhodného řešení či dodavatele. Důležité je ujasnit si, jakou roli mají pro vás webové stránky plnit.
Webové stránky můžeme dělit na tři základní typy:
- Webová prezentace
- Internetový obchod (e-shop)
- Webová aplikace
Cílem webové prezentace je prezentovat produkty nebo služby a nabídnout kontaktní informace, případně poptávkový formulář. Typicky se jedná například o firemní nebo profilové stránky. Posláním internetového obchodu je nejen produkty prezentovat, ale hlavně je prodávat. Tomu by měla být přizpůsobena i jeho struktura a funkcionalita. E-shop by měl být intuitivní a potenciální zákazník by se měl v jeho obsahu snadno orientovat. Jako webovou aplikaci si můžeme představit například online hru. Webové aplikace většinou neslouží k prodeji ani prezentaci, a v tomto článku se jim proto věnovat nebudem.
Jaké jsou možnosti?
Velká poptávka po tvorbě webů se odráží v široké nabídce dodavatelů, kteří ale mají velmi různorodou kvalitu. Ne každý, kdo umí vyrobit web, vám ho udělá kvalitně a tak, aby vašemu podnikání dobře sloužil. Tomu odpovídá i rozpětí cen.
Jednoduchý web či e-shop si můžete na platformách typu Webnode nebo Shoptet vytvořit sami bez schopností programovat či kódovat a takřka zadarmo. Za pár tisíc korun vám jej může zhotovit i šikovný vysokoškolák nebo brigádník v bezplatném redakčním systému typu WordPress nebo Joomla. Pokud to ale s projektem myslíte opravdu vážně, je nutné oslovit profesionálního webdesignera či agenturu. Zde se mohou náklady pohybovat v desetitisících, ale i statisících korun. Řešení postavené na šabloně bude vždy levnější než to, které bude vytvořené na míru vašim specifickým požadavkům. Kterou ze zmíněných možností zvolit a proč se tolik cenově liší?
K výběru správného dodavatele vám může pomoci zvážení následujících tří otázek:
1) Kolik peněz chcete do projektu investovat?
2) V jakém rozsahu web zadáváte (obsah, grafika, funkcionalita)?
3) Kdy chcete mít projekt spuštěn?
Finanční otázka
Výše investice do webu by měla být závislá na očekávaných benefitech plynoucích z jeho provozu. Kolik lidí stránky uvidí? Kolik z nich díky nim poptá vaše služby? Jaké jsou očekávané zisky z vašeho budoucího e-shopu? Pro řemeslníky či malé podnikatele jistě nemá smysl platit stovky tisíc korun za webovou prezentaci na míru. Taková investice by se vracela velmi pomalu.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Často postačí řešení založené na šabloně. Nenechte se mýlit názvem. Rozhodně to neznamená, že by všechny weby, které jsou na šablonách postavené, měly vypadat uniformně. Na šablonách redakčního systému WordPress je založeno obrovské množství webových stránek a u většiny z nich to ani nepoznáte. V tomto systému byly vytvořeny i stránky BBC America, SONY Music nebo českého výrobce obuvi Baťa. Jejich řešení jsou samozřejmě složitější, vám postačí zakoupit nebo stáhnout vhodnou šablonu a sehnat odborníka, který vám ji pomůže uvést do provozu a upravit podle vašich představ. Další možností levné online propagace jsou typové weby, které můžete od některých firem pořídit již za pár tisíc korun. Potřebujete-li levné a jednoduché řešení pro e-shop, můžete využít již zmíněný Shoptet, který funguje na principu pronájmu služby. Na levná šablonová řešení e-shopů jsou zde systémy Prestashop nebo OpenCart. Zejména u e-shopů platí, že je nutné zaplatit odborníka, který vám jej nastaví a uvede do provozu. Určitě si na základě referencí prověřte, že se skutečně o zkušeného odborníka jedná. Ušetříte si tak řadu potenciálních komplikací a zdržení.
Vyšší částku za dodavatele se vyplatí utratit v případě rozsáhlých webů a e-shopů, na které často zmíněné redakční systémy nejsou stavěny. Sáhnout hlouběji do kapsy bude nutné také v případě nestandardních požadavků a řešení na míru. V těchto případech se nabízí služby webdesignera na volné noze nebo agentury. Obojí má svá pro a proti. Agentura může nabídnout komplexnější služby, má ve svém týmu programátory, kodéry, grafiky, copywritery, UX specialisty i SEO specialisty. Pokud tedy začínáte na zelené louce, vyplatí se obrátit na ní. Na druhou stranu je zpravidla o dost dražší než webdesigner, který často zastane stejnou práci a může vám nabídnout osobnější přístup. Ať už sáhnete po webdesignerovi nebo po agentuře, vždy je třeba zohlednit reference, které za danými subjekty stojí.
Rozsah projektu
Před tím než začnete řešit, kdo vám bude web dělat, je třeba shrnout, co vše je součástí vašeho projektu. Pokud včas nezdůrazníte, které funkce chcete na webu mít, může v budoucnu dojít k nejednomu nedorozumění. Ve výsledku můžete třeba uprostřed prací na projektu zjistit, že dodavatel nemá požadované schopnosti. Jasné vymezení rozsahu projektu vám také ušetří navyšování ceny v jeho průběhu.
Samozřejmou součástí vašeho projektu jsou programátorské a kodérské práce, případně práce spojené s nasazováním šablony. Co byste ale měli po dodavateli požadovat dál?
Obsah
Potřebujete vytvořit kvalitní obsah pro svůj web? Nemáte popisky pro své produkty do e-shopu? V tom případě budete potřebovat služby copywritera, který dokáže poutavé texty na základě analýzy klíčových slov vytvořit. Případně stávající texty podle analýzy klíčových slov upravit.
Nad obsahem je ale třeba přemýšlet i do budoucna. Je jasné, že se bude postupem času měnit a vy nad ním budete chtít mít kontrolu. Zejména u malých a amatérských projektů se stává, že byl web jednorázově vytvořen, ale jeho vlastník nemá možnost, jak jeho obsah sám změnit. Nemá k dispozici administrační rozhraní a dokonce ani přístup k úložišti. Pokud chcete mít možnost obsah kdykoli měnit, zahrňte do projektu také tvorbu administračního rozhraní.
Důležitou informací pro dodavatele je také to, zda mají být stránky vícejazyčné.
Grafika
Grafika může hrát při rozhodování o výběru dodavatele důležitou roli. Máte představu o tom, jak by měly stránky vypadat? Porovnejte je s referencemi vašich potenciálních dodavatelů.
Optimalizace pro vyhledávače
S optimalizací pro vyhledávače je třeba počítat již při samotném návrhu webu. Je třeba myslet na analýzu klíčových slov jako základního kamenu pro tvorbu obsahu, nastavení klíčových HTML elementů webu, rychlost načítání webu a další faktory, které mohou ovlivnit dohledatelnost vašeho webu v internetových vyhledávačích.
Optimalizace pro mobilní zařízení
Čím dál více lidí používá k prohlížení internetového obsahu mobily a tablety. Abyste o tyto návštěvníky vašich stránek nepřišli, je nutné mít web pro tato zařízení optimalizován. V dubnu 2015 navíc Google vydal aktualizaci svého algoritmu, která responzivní weby upřednostňuje ve výsledcích vyhledávání. Ověřte si proto na referencích, zda vybraní dodavatelé umí weby optimalizované pro mobily a tablety vytvářet.
Nástroje pro analýzu výkonu webu
Je přirozené, že budete chtít od začátku vědět, jak si váš web vede. Kolik lidí na něj přichází, které stránky navštěvují, jaká je míra konverze e-shopu nebo na jaká klíčová slova vás uživatelé našli ve vyhledávači Google. Taková data poskytují nástroje jako Google Analytics nebo Google Webmaster tools. Pokud budete chtít mít k uvedeným datům přístup, zařaďte do projektu i nasazení těchto analytických nástrojů.
Termín(y) dodání
Dodržování termínů hraje velkou roli. Zpozdí-li se nasazení vašeho e-shopu, může to pro vás každým dnem znamenat velké ztráty. Je proto nutné ověřit si například u dřívějších klientů dodavatele, zda s ním v tomto směru nebyly problémy. Další užitečné opatření je ošetřit termíny odevzdání práce smluvně. Při určování termínů musí být jasně specifikováno, co má být v daném čase dodáno. Pokud se jedná o rozsáhlejší projekt, je dobré si ho rozdělit na více částí a pro každou z nich určit termín dodání. Budete tak mít přesnou kontrolu nad tím, zda projekt běží podle plánu.
Kde dodavatele najít?
Potřebujete-li webdesignera, můžete zkusit například portál navolnenoze.cz, který sdružuje freelancery všeho druhu a mimo jiné i webdesignery. Na menší úkoly se může osvědčit portál easytask.cz, kde můžete například sehnat člověka, který vám pomůže s WordPressem. Na obou stránkách najdete také reference příslušných dodavatelů, které vám s rozhodováním pomohou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist