Akcie největší jihokorejské automobilky Hyundai se propadly o deset procent a sestoupily na minimum za téměř pět let. Hodnotu firmy, která vyrábí auta i v České republice, sráží pokračující pokles prodeje a zrychlující se propad odbytu. Investoři poukazují zejména na to, že Hyundai podcenil přesun zákazníků od sedanů k větším vozům typu SUV.
Desetiprocentní pokles byl nejhlubší denní ztrátou akcií Hyundai od února 2011. Tržní hodnotu společnosti propad kurzu snížil v přepočtu o zhruba 93 miliard korun. Akcie sesterské automobilky Kia Motors ztratily kolem pěti procent. Index burzy v Soulu dnes oslabil o 1,13 procenta a uzavřel na 2078,64 bodu.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Hyundai v pondělí oznámil, že odbyt jeho vozů v květnu klesl druhý měsíc po sobě, z toho v zahraničí o šest procent. Analytici makléřské společnosti Samsung Securities navíc na základě podrobnějších údajů odhadli, že odbyt americké továrny Hyundai se v květnu propadl o 17 procent, zatímco čínské továrny firmy dodaly o 12 procent méně vozů než před rokem.
Automobilka se stala terčem kritiky kvůli tomu, že neodhadla nárůst poptávky po SUV vyvolaný poklesem cen pohonných hmot v USA a růstem příjmů v Číně. Zatímco její konkurenti vydělávají na poptávce po SUV, Hyundai se potýká s nedostatečnou kapacitou výroby a nedostatkem nových modelů. Firma tak ztrácí pozice, které si ve světě a zejména na americkém trhu vybudovala nadprůměrným výkonem během let finanční krize.
Zisk Hyundai klesl. Na vině je zvýšení pobídek i silná korejská měna - čtěte ZDE
Výroba aut v Česku vzrostla o čtyři procenta. Kolínské TPCA dokonce o pětinu - čtěte ZDE
Firmu podkopává rovněž oslabování japonského jenu, které pomáhá jejím japonským konkurentům, a opačný pohyb korejského wonu. Zisk automobilky Hyundai v prvním čtvrtletí klesl již čtvrté čtvrtletí po sobě a vedle růstu kurzu wonu se na tom podepsaly zvýšené náklady na prodejní pobídky v USA. Hyundai tam byl nucen zvýšit hodnotu pobídek o téměř 30 procent na průměrných 2200 dolarů (přes 55 000 korun) na jeden vůz.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Hyundai nyní vkládá velké naděje do nového modelu SUV Tuscon, který se má začít prodávat v USA, Evropě a na dalších trzích ve druhé polovině roku. Firma v květnu oznámila, že zvýší domácí produkci Tusconu, aby vyhověla silné domácí i zahraniční poptávce, výroba se ale začne zvyšovat až v září. V zájmu zvýšení kapacity výroby staví firma pátou továrnu v Číně a zvažuje výstavbu závodu v USA.
Hyundai je největší automobilkou v Koreji a spolu se svou dceřinou společností Kia Motors pátým největším výrobcem aut na světě. Více než 85 procent vozů prodává mimo svůj domácí trh.
Automobilka Hyundai má továrnu také v Nošovicích na Frýdecko-Místecku, kde zaměstnává zhruba 3300 lidí. V prvním čtvrtletí tam vyrobila téměř 81 000 vozidel, což bylo zhruba stejně jako o rok dříve. Letos chce firma v Nošovicích zvýšit výrobu o deset procent na 330 000 vozů.
Akcie společnosti Hyundai klesly během jednoho dne o deset procent. Zdroj: Reuters |
Přidejte si Hospodářské noviny
mezi své oblíbené tituly
na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist