V únoru 2015 otevřela Vysoká škola ekonomická v Praze univerzitní byznys akcelerátor xPORT. Čtyři měsíce na to uspořádala první Demo day - prezentaci nejlepších týmů z jeho inkubační linky iPORT. Během večera mezi sebou soutěžila šestice projektů, které se za čtyři měsíce v akcelerátoru dokázaly nejvíce posunout od nápadu ke startupu. Porotci nejvíce ocenili tým s projektem Dozamo, který nabízí individualizovaný nábytek online. Jeho tvůrci získali cenu xPORT Award spojenou s finanční odměnou od rektorky VŠE ve výši 20 tisíc korun.
Se svým projektem se zároveň dostali do finále letošního ročníku soutěže Vodafone Nápad roku. "Je to pro nás překvapení, protože ostrý start spouštíme až začátkem července. Jsem rád, že se nápad lidem líbí. Bereme to jako ověření poptávky po takové službě a je to pro nás motivace jít dál," komentoval úspěch Martin Žák s tím, že finanční odměnu využije Dozamo na založení právní entity v České republice.
Dozamo nezískalo pouze cenu odborné poroty, ve které zasedli Ivo St Kovachev (investor, podnikatel, donor), Jakub Fischer (prorektor VŠE pro strategii) a Jan Sechovec (Universal Digital Punker v České spořitelně), ale i cenu diváků.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Přináší totiž inovaci do tradičně konzervativního nábytkářského průmyslu. Vyvíjí webovou stránku s modulovým konfigurátorem, který zákazníkům umožní si jednoduše a intuitivně navrhnout kvalitní nábytek dle vlastních potřeb či vkusu. Se svým nápadem mají tvůrci ambici konkurovat na českém i švýcarském trhu nábytkářským řetězcům a truhlářům.
Standardizovaný nábytek z řetězců dle Martina Žáka trpí nedostatkem unikátnosti i možností přizpůsobení. Nábytek na míru u truhláře je zase podstatně dražší (o 120 až 350 procent) a jeho dodání se pohybuje v řádech 8 až 12 týdnů. Dozamo se proto vydalo cestou individualizovaného nábytku na míru s krátkou lhůtou dodání.
"Jsme schopni nabídnout kvalitní nábytek na míru jen v průměru se 40procentním navýšením oproti standardizovanému nábytku z Ikea, a to za pouhé dva týdny. Díky online řešení a předpřipraveným technickým modulům ve výrobě, jsme schopni vynechat prostředníky v objednávkovém a výrobním procesu, díky čemuž dosahujeme časových i finančních úspor," řekl Žák.
Nápady na nábytek, který je efektivní na výrobu, lehký na přepravu a jednoduchý na montáž, získává Dozamo od designérů. Finální produkt si zákazníci sestavují a přizpůsobují na míru sami pomocí modulového webového konfigurátoru. Ten je posléze vyroben v síti nasmlouvaných výrobců a zákazníkovi expedován do 14 dní.
"Zákazníci ušetří i za montáž, modulové prvky si totiž smontují sami. Oproti řešení z Ikea ovšem dodáme části nábytku již v celku i přes to, že budeme mít vyšší náklady na logistiku. Našim cílem ale je, aby instalace nábytku byla pro zákazníky co nejjednodušší," řekl Žák.
V současnosti má Dozamo vyrobeny dva prototypy skříní a první objednanou skříň ve výrobě. Webové stránky s konfigurátorem plánují spustit na konci června v Česku, ve Švýcarsku pak na konci září. Vedle skříní by v blízké budoucnosti nabídli svým zákazníkům i knihovny. Postupně chtějí produktovou nabídku rozšířit i o komody, stoly, konferenční stolky, sedačky a další doplňky. Jejich ambicí ovšem není výroba kuchyňských linek.
Soutěžící projekty
Každý ze soutěžících týmů na Demo Day dostal pět minut na prezentaci a pět minut na zodpovězení otázek komise a publika. "Tým Dozamo se se svým projektem dostal nejdál. Jde tedy o nejméně riskantní investici," glosoval předání ceny xPORT Award Dr. Ivo St Kovachev.
V šestici týmů iPortu se dále představily projekty: SimpleJohn, JáHrdina.cz, Tutorings, CleanMyPlace a LS Interactive.
Tým SimpleJohn představil nabídku e-learningu vzdělávání manuálních pracovníků ve výrobních firmách ve formě specializovaných online školení šitých na míru společnosti. Unikátností představeného projektu je extrémně úzká spolupráce se zákazníkem.
I další ze soutěžních týmů vytváří produkty tak trochu "na míru" zákazníkovi. Projekt JáHrdina.cz se zabývá výrobou a prodejem personalizovaných produktů pro děti. Především jde o knížky, v nichž ústřední postavy nesou jméno samotného čtenáře a jeho blízkých osob, což děti motivuje k četbě. Vedle knížek nabízí tvůrce projektu Jakub Mádle i plyšové hračky na míru vyrobené dle obrázku, které dítě namalovalo. Produkty nechává šít v síti chráněných dílen.
Dalším z prezentovaných projektů byl Tutorings, který má ambici propojit lektory s lidmi, kteří chtějí studovat. V současnosti má registrováno přes 300 lektorů a zprostředkovaných přes 200 doučování. Portál je přeložen do pěti jazyků a připravuje se na oslovení zahraničních lektorů.
Tým mezinárodního projektu CleanMyPlace zase vyvinul mobilní aplikaci, která podle místa a možností jejího uživatele najde tu správnou uklízečku. Inovativní řešení spočívá v objednání na jeden klik z mobilních zařízení. Konkurence na českém trhu existuje, ale funguje pouze skrze web.
Šestici týmů uzavíral projekt LS Interactive s řešením, díky kterému mohou firmy získat více zákazníků a udržet s nimi osobní kontakt, aniž by museli najmout více zaměstnanců do obchodního oddělení. Lze to díky spojení obchodního potenciálu skutečných lidí s potenciálem elektronického byznysu.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.