Kvalitní, úplné a správné informace jsou základním předpokladem pro výběr a koupi výrobku či pořízení služby. Občanský zákoník ukládá podnikatelům řadu povinností, jak a o čem mají spotřebitele informovat. Které informace jsou ale skutečně zásadní a na jejich zveřejňování je potřeba dbát?
Vždy v zájmu spotřebitele
Vztah prodávajícího a kupujícího nezačíná až uzavřením kupní smlouvy, ale mnohem dříve. Podle rozsahu a formy informací, kterých se zákazníkům od obchodníka dostává, mohou do značné míry poznat, jak poctivě ke svému podnikání přistupuje. Není tak radno tuto část podceňovat.
Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info
Ne nadarmo občasný zákoník říká, že vše, co podnikatel spotřebitelům sděluje, má být jasné, srozumitelné a ve stejném jazyce, v jakém se smlouva uzavírá, tedy u nás obvykle v češtině. Nejasné informace a dvojsmysly nemají nepoctivcům být nic platné – podle občanského zákoníku má totiž v pochybnostech vždy platit to, co je pro spotřebitele výhodnější.
Uveďme si pro lepší pochopení příklad. Prodavač obuvi panu Novákovi sdělí, že boty, o které má zájem, jsou voděodolné. Pan Novák si je na základě této informace koupí, ale po vycházce v lese zjistí, že projde-li vysokou travou, má mokré nohy. Při reklamaci obchodník tvrdí, že voděodolnost znamená pouze, že se boty po kontaktu s vodou nerozpadnou. Pan Novák se v takovém případě bude právem dovolávat toho, že informace sdělená obchodníkem nebyla jasná a došlo k porušení informační povinnosti o hlavních vlastnostech výrobku.
Co by spotřebitel měl před nákupem vědět
Smlouvy uzavíráme každý den, dokonce i při nákupu pečiva k snídani. Při běžných nákupech to obchodníci nemusí s informacemi přehánět, jen by to zbytečně zdržovalo celý prodej, a právo reklamovat třeba rohlík asi spotřebitel nevyužije. Pokud ale nejde o každodennosti a údaje nejsou patrné ze souvislostí, pak má spotřebitel právo být vždy informován o:
- totožnosti prodejce, případně i s kontaktními údaji (telefonní číslo, e-mail a pododobně)
- označení zboží nebo služby včetně popisu jejich hlavních vlastností
- ceně či způsobu jejího určení, a to včetně všech daní a poplatků
- způsobu platby a dodacích lhůtách a podmínkách
- nákladech na dodání, nebo alespoň že nějaké budou, pokud je nelze určit předem
- právech z vadného plnění, záruce a způsobu jejich uplatnění
- závazku, který pro spotřebitele ze smlouvy vyplývá a možnostech jejího vypovězení
Předvedení výrobku a návod
Povinnosti podnikatelům neukládá jen občanský zákoník, ale také zákon o ochraně spotřebitele. Ten stanovuje prodejci povinnost předvést na požádání spotřebitele výrobek. Zároveň však tuto povinnost limituje tím, že předvedení musí umožňovat povaha výrobku a forma prodeje.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist