Německá automobilová skupina Volkswagen plánuje změny ve struktuře firmy, které mají podpořit její ziskovost. Německý list Handelsblatt s odvoláním na zdroje z firmy uvedl, že současná struktura se má změnit do decentralizovaného systému se čtyřmi holdingovými společnostmi. Volkswagen je největším výrobcem aut v Evropě a jeho součástí je i česká Škoda Auto.
Jedna z holdingových společností má zahrnovat značky osobních aut VW, Škoda a Seat a v jejím čele bude bývalý manažer BMW Herbert Diess. Podle listu se má reforma zaměřit hlavně na vysoké náklady na výrobu vozů hlavní značky VW v německých továrnách.
Další holdingovou skupinou budou luxusní značky Audi a Lamborghini a značka Ducati. Třetí skupinu vytvoří nákladní a dodávkové vozy MAN, Scania a VW, čtvrtou skupinu pak značky Porsche, Bugatti a Bentley. Automobilka se k těmto informacím odmítla vyjádřit.
Volkswagen se podle agentury Reuters snaží zvýšit svou flexibilitu a posílit regionální prodejní aktivity. Automobilka v dubnu a květnu poprvé za zhruba pět a půl roku zaznamenala dva měsíce meziročního poklesu prodeje za sebou.
Někteří analytici upozorňují, že změna struktury přinese pouze omezené výsledky, podle jiných by však mohla posílit flexibilitu podniku. "Reorganizace značek nezvýší prodej o jediný kus, ani sama o sobě nevytvoří žádnou hodnotu," uvedl analytik Arndt Ellinghorst ze společnosti Evercore ISI.
Volkswagen se nyní potýká se slábnoucím prodejem v Číně. Analytici se domnívají, že firma se na tomto trhu podobně jako ve Spojených státech a Brazílii nedokázala svým sortimentem přizpůsobit požadavkům zákazníků.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
"VW v minulosti často pomalu reagoval na parametry trhu, které se rychle mění," řekl analytik Marc-Rene Tonn ze společnosti M.M. Warburg. "Reorganizace značek dává v tomto směru dobrý smysl. Vyjasnilo by se, kdo má za co zodpovědnost, a zrychlil by se rozhodovací proces," dodal.
Volkswagen je největší automobilkou v Evropě a nejpozději do roku 2018 se hodlá stát největším výrobcem aut na světě. Loni firma zvýšila prodej o 4,2 procenta na 10,14 milionu aut, a poprvé tak překonala desetimilionovou hranici. Jedničkou na světovém trhu ale zůstal japonský rival Toyota Motor, jemuž odbyt loni vzrostl o tři procenta na 10,23 milionu vozidel.
Akcie Volkswagenu dnes na burze ve Frankfurtu odepsaly 2,14 procenta a uzavřely na 207,65 eura. Vedly si tak hůře než trh jako celek, který podle indexu DAX klesl o 1,89 procenta na 10.984,97 bodu.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist