Největší světová přehlídka letecké techniky u Paříže nepřináší jen ukázku toho nejlepšího, co toto odvětví nabízí, a nové kontrakty výrobcům osobních letadel. Najdou se zde i některé zajímavosti a technologické experimenty, jako letadlo, které můžete zaparkovat v garáži, či satelit, který se vejde do batohu, upozornila agentura AP.

Máte už dost přecpaných silnic či bydlíte na ostrově a vadí vám pomalé trajekty? Možná již brzy budete moci pro cestu použít vlastní, jednosedadlové letadlo, které je dost malé na to, aby se vešlo do vaší garáže.

Polská společnost Metal Masters ukázala své letadlo Flaris, experimentální stroj, který váží 700 kilogramů, tedy méně než polovinu hmotnosti průměrného vozu. Je velké jako auto a jeho cena je zatím 1,5 milionu eur (41 milionů korun). Do skleněného kokpitu se vejde pouze pilot a stroj létá pod letovou výškou regionálních komerčních letadel. Pro vzlet potřebuje rozjezdovou travnatou plochu dlouhou 600 metrů.

Nanosatelit z Univerzity v Montpellier stojí desetinu toho, co jeho větší protějšky, váží zhruba kilogram a může fungovat v jinak nepřístupných místech. Jeho cena je 300 tisíc eur, zatímco cena větších satelitů jde do stovek milionů.

Letecká přeprava je často terčem kritiky kvůli znečišťování ovzduší. Airbus se to snaží změnit, proto přišel s modelem letadla s nulovými emisemi oxidu uhličitého. Jeho plně elektrické letadlo E-fan nepotřebuje ropu nebo vodu, pouze baterie, které piloti mohou nabít během hodiny. Dvousedadlový letoun by se mohl objevit na trhu v roce 2017, ale podle technického ředitele Jeana Bottiho by se Airbus mohl zaměřit i na větší letadlo se 100 sedadly.

Jedna americká společnost se domnívá, že piloti by mohli pracovat s přístroji v kabině jako s chytrým telefonem, tedy jednoduše dotykem prstu. Esterline předvedla celoskleněný kokpit, který vypadá jako otevřená dotyková obrazovka, pro vojenská a lehká útočná letadla. Podle firmy mohou obrazovky pomoci pilotům sledovat důležité údaje a lépe vyhodnocovat situaci a reagovat. "Jedním dotykem prstu můžete v podstatě nasměrovat či přesměrovat letadlo a vyhnout se oblastem turbulencí," uvedl viceprezident pro marketing firmy Steven Luys.

Boeing v pondělí se svým letounem 787 Dreamliner předvedl zajímavý manévr, když letadlo dlouhé 61 metrů vzlétlo téměř vertikálně. Jak by takový start působil na cestující na palubě, zvláště na jejich žaludky, není ovšem jasné. Na YouTube má tento manévr přes deset milionů zhlédnutí.