Mezi roky 2011 a 2013 firmám v ČR narostly celkové tržby o 3 procenta a celkový objem úvěrů naopak klesl o 11 procent. Pozitivní vývoj naznačuje, že české společnosti se zotavily z krize. Vyplývá to z analýzy ekonomických výsledků více než 80 tisíc firem provedené z dat portálu www.informaceofirmach.cz. Dalším důležitým závěrem analýzy je, že i platební morálka firem se zlepšila. Doba splatnosti závazků se ve sledovaném období u malých firem zkrátila dokonce o 80 dní. 

Buďte v obraze

Staňte se naším fanouškem na Facebooku a neunikne Vám žádná novinka na portále ProByznys.info

Firmy platily v období mezi roky 2011 a 2013 své závazky dříve a braly si méně provozních úvěrů. "Pokles doby inkasa pohledávek při současném poklesu doby splatnosti závazků a snížení objemu provozních úvěrů, které jsme v uvedeném období sledovali, otevřel nový prostor pro budoucí navýšení objemu dlouhodobých úvěrů. Současný ekonomický růst tak podle našeho názoru začal získávat pevný fundament právě v uvedeném analyzovaném období, kdy se začínal vytvářet prostor pro nové investice," uvedl Jan Cikler, projektový manažer společnosti CRIF – Czech Credit Bureau.

Už i malým firmám se daří

Pozitivní vývoj by zaznamenán i v oblasti likvidity podniků, tedy jejich schopnosti hradit své závazky. "Je ale vidět, že malé podniky překonávají důsledky finanční krize pomaleji než velké firmy. Nicméně údaje za rok 2013 i předběžné výsledky hospodaření firem za rok 2014 naznačují budoucí pozitivní ekonomický vývoj," doplňuje Cikler.

Tržby rostly především velkým firmám s ročním obratem nad 300 milionů korun (+ 7 %). Naopak u menších firem došlo mezi lety 2011 a 2013 k poklesu celkového objemu tržeb. U firem s ročním obratem mezi 30 a 300 miliony korun se snížily o 9 procent. Nejhůře si stály malé podniky s obratem do 30 milionů korun, jejichž tržby se propadly o více než pětinu (21 %).

Během sledovaných let došlo ke snížení celkového objemu úvěrů o 11 procent. "Největší pokles objemu úvěrů jsme zaznamenali mezi lety 2011 a 2012 u dlouhodobých úvěrů u malých firem s obratem do 30 mil. Kč. Celkový objem těchto úvěrů se snížil o téměř 60 procent," analyzuje situaci Cikler.

Důvodem tohoto poklesu byl nejenom doznívající pesimismus podnikatelů. "Docházelo ke zpřísňování kritérií a banky si pečlivěji prověřovaly ekonomickou kondici svých klientů," vysvětluje Cikler.

Obdobný vývoj byl zaznamenán i u krátkodobých úvěrů. Mezi lety 2012 a 2013 došlo k jejich poklesu. Malé firmy je omezily už v roce 2012, dříve než firmy velké. "U velkých firem lze důvod, proč si braly méně krátkodobých úvěrů, spatřovat spíše v postupném zlepšování finanční situace, díky čemuž klesala potřeba provozního financování," domnívá se Cikler. Jeho slova potvrzují i další výsledky analýzy, konkrétně rostoucí objem finančního majetku a vzrůstající likvidita velkých firem.

K významnému zlepšení v platební morálce došlo u malých firem s obratem do 30 milionů korun, kterým se podařilo zkrátit dobu splatnosti závazků v období 2011–2012 o více než třetinu. Naopak u velkých firem nebyly v průběhu sledované doby zaznamenány větší výkyvy v průměrné době splácení závazků.

"Z tohoto údaje a zároveň při současném poklesu objemu krátkodobých úvěrů, růstu tržeb a objemu závazků můžeme usuzovat, že se zejména velkým firmám začalo dařit lépe již v roce 2013," uzavírá Cikler.

Chcete číst dál?

Ještě na vás čeká 0 % článku. S předplatným HN můžete začít číst bez omezení a získáte plno dalších výhod!

Máte již předplatné? Přihlaste se.

Nebo si kupte jen tento článek za 19 Kč.

Nákup jednoho článku

Vyberte si způsob platby

Platba kartou
 Rychlá online platba

Zpracování osobních údajů a obchodní sdělení

Pokračováním v nákupu beru na vědomí, že mé osobní údaje budou zpracovány dle Zásad ochrany osobních a dalších zpracovávaných údajů, a souhlasím se Všeobecnými obchodními podmínkami vydavatelství Economia, a.s.

Nepřeji si dostávat obchodní sdělení týkající se objednaných či obdobných produktů společnosti Economia, a.s. »

Zaškrtnutím políčka přijdete o možnost získávat informace, které přímo souvisí s vámi objednaným produktem. Mezi tyto informace může patřit například: odkaz na stažení mobilní aplikace, aktivační kód pro přístup k audioverzi vybraného obsahu, informace o produktových novinkách a změnách, možnost vyjádřit se ke kvalitě našich produktů a další praktické informace a zajímavé nabídky.

KOUPIT ČLÁNEK
Čekejte Připravujeme platbu, vyčkejte prosím.
Pozor Platbu nelze provést. Opakujte prosím akci později.

Zadejte e-mailovou adresu

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě. Zároveň vám založíme uživatelský účet, abyste si článek mohli po přihlášení kdykoliv přečíst.

Zdá se, že už se známe

Pod vámi uvedenou e-mailovou adresou již evidujeme uživatelský účet. Přihlaste se.

Jste přihlášen jako

Na e-mailovou adresu vám pošleme potvrzení o platbě.