Třídenní stávka letušek a stevardů Českých aerolinií pravděpodobně bude později než v oznámeném termínu od středy 26. srpna do pátku. Důvodem je předběžné opatření soudu, řekla dnes večer v České televizi (ČT) Tereza Löffelmanová z Odborové organizace posádek letadel (OOPL).

Důvodem protestů je snižování platů, které vedení ČSA prosadilo letos v únoru. ČSA uvedly, že v případě stávky přijmou opatření, která minimalizují dopady protestu a zajistí provoz všech linek.

"Dnes odpoledne jsme obdrželi usnesení o předběžném opatření, které nám oznamuje, že musíme přehodnotit konání stávky. Stávka se tedy pravděpodobně bude odsouvat, protože máme nařízeno, že nesmíme vykonat stávku v plánovaném termínu 26. až 28. srpna," řekla v ČT Löffelmanová. Definitivní rozhodnutí ve věci konání stávky ale podle ní teprve padne.

Stávka podle předsedkyně OOPL Petry Posové měla začít ve středu v 00:01 a skončit v pátek minutu před půlnocí. Po dobu protestu neměli být stávkující na palubě letadel. "Vzhledem k tomu, že vyjednáváme od října (2014) a bude září, tak nemáme zřejmě naději, abychom se dohodli u stolu. Proto jsme vyhlásili stávku," uvedla Posová. Účast na stávce nedokázala odhadnout. Aktivních letušek a stevardů je v ČSA zhruba 250, včetně matek na mateřské přes 400.

"Do stávky žene letušky a stevardy výbor jejich odborové organizace. Většina letušek a stevardů si stávku nepřeje," uvedly ČSA v tiskovém prohlášení. OOPL se podle vedení společnosti nechce podílet na úsporných opatřeních, které dopravci v letošním pololetí po mnoha letech provozních ztrát pomohly k zisku 13 milionů korun. "ČSA přijmou taková opatření, která dopady stávky minimalizují a zajistí standardní provoz všech linek," oznámil mluvčí ČSA Daniel Šabík.

Loni v období mezi únorem až květnem činila hrubá mzda letušek 43 845 korun. Letos mezi únorem až červencem klesla průměrná mzda na 32 300 Kč, uvedl Šabík. Podle něj mají palubní průvodčí i vedoucí kabiny navíc nárok na diety a kapesné ve výši 9000 korun. Hrubá mzda vedoucího kabiny bez diet vychází na 39 500 korun.

Podle vedení ČSA je možné současný průměrný plat letušek zvýšit o 14 procent a plat vedoucích kabiny o devět procent. To je ale maximální ústupek, který může vedení společnosti udělat, uvedly dnes ČSA s tím, že hospodaření společnosti musí letos skončit ziskem, protože firma si nemůže dovolit další ztrátový rok.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Posledním ostrým protestem v ČSA byla na sklonku roku 2011 stávka pilotů, kteří odmítali přechod z Českých aerolinií do dceřiného charterového dopravce Holidays Czech Airlines, kde měli horší platové podmínky. Protesty tehdy ochromily desítky letů a ČSA si musely letadla i posádky pronajímat od jiných aerolinek.

Podle analytika ze společnosti Cyrrus Tomáše Menčíka má protest palubního personálu stejnou sílu, jako kdyby protestovali piloti. Podle něho je nereálné, aby ČSA dokázaly rychle sehnat proškolený česky mluvící personál, který by dokázal protestující nahradit. Na akceschopnost ČSA by tak masová stávka palubního personálu měla výrazný vliv, dodal.

Výraznějšího růstu mezd se ale stávkující podle Menčíka protestem nedomohou, protože ČSA nemohou ustoupit od politiky škrtání výdajů. Stejně se vyjádřilo vedení ČSA, které uvedlo, že si společnost musí na sebe nejprve vydělat a že další ztráty nejsou možné. "Reálné je ale, že protestující dosáhnou alespoň nějakého zvýšení platů, které bude prezentováno jako kompromis. Takovýto výsledek zpravidla mívají stávky u jiných evropských dopravců," dodal Menčík.

ČSA loni snížily ztrátu na 631 milionů korun z předchozí téměř miliardy korun při 6,5procentním snížení tržeb na 9,5 miliardy Kč. Stát v dopravci drží necelých 20 procent akcií, většinu mají korejská společnost Korean Air (44 procent) a soukromá letecká společnost Travel Service (34 procent). Zbylých 2,26 procenta drží Česká pojišťovna. ČSA zaměstnávají méně než 700 lidí.