Novým šéfem německého automobilového koncernu Volkswagen byl jmenován Matthias Müller, který dosud řídil dceřinou společnost Porsche. Volkswagen to oznámil v pátek večer po zasedání své dozorčí rady. Dvaašedesátiletý Müller v čele koncernu nahradí Martina Winterkorna (68), který ve středu odstoupil kvůli skandálu s podvody při měření emisí u naftových vozů.
"Mým nejnaléhavějším úkolem je obnovit důvěru ve skupinu Volkswagen," prohlásil Müller. Automobilka Porsche, kterou Müller dosud vedl, je jednou z dvanácti značek spadajících pod Volkswagen. Jednou z nich je také česká Škoda Auto.
Nového předseda představenstva dostane i mladoboleslavská Škoda Auto, která je součástí koncernu VW. Stane se jím Bernhard Maier. Nahradí Winfrieda Vahlanda, který od listopadu povede aktivity koncernu Volkswagen v USA, Kanadě a Mexiku.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt mezitím během dne prohlásil, že má informace o tom, že podvodný software je v autech v Německu, a že celá aféra se může týkat i dodávek. Země jako Norsko, Francie či Indie také odstartovaly vyšetřování, jestli VW podvádělo i na jejich území.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Skandál vypukl minulý pátek, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) Volkswagen obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.
Volkswagenu za tyto podvody v USA hrozí pokuta až 18 miliard dolarů (438 miliard Kč). Skandál tento týden začaly vyšetřovat i některé evropské země a na firmu byla podána řada hromadných žalob. Volkswagen přiznal, že software umožňující manipulovat s měřením emisí instaloval v celém světě do zhruba 11 milionů aut.
Akcie Volkswagenu se kvůli skandálu od minulého pátku propadly o více než 33 procent. Zažily tak nejhorší týden od vrcholu světové finanční krize v říjnu 2008, kdy zkrachovala americká investiční banka Lehman Brothers. Tržní hodnota Volkswagenu se v důsledku skandálu snížila asi o 27 miliard eur (více než 730 miliard Kč).
On-line reportáž
Akcie Volkswagenu před dnešním jednáním dozorčí rady posilují a obchodování zahájily růstem o čtyři procenta. Spolu s Volkswagenem zpevňují akcie i dalších německých automobilek BMW a Daimler.
Za pár minut začíná jednání dozorčí rady Volkswagenu. Ta nejprve musí schválit rezignaci Martina Winterkorna, kterou podal ve středu. Na jeho místo má usednout Matthias Müller, šéf Porsche.
Hnutí Greenpeace demonstruje před budovou Volkswagenu. Na místě už je podle BBC i policie.
Police have turned up #vw pic.twitter.com/P3LniMm6Wx
— Richard Westcott (@BBCwestcott) September 25, 2015
Aféra, která si vysloužila označení "dieselgate", je samozřejmě terčem řady internetových vtipů. Hlavním motivem jsou nadměrné emise.
You know you're screwed when people start making fun of you in meme form. #VW #DieselGate pic.twitter.com/Hb5nULngwk
— Christian Seabaugh (@C_Seabaugh) September 24, 2015
("Představujeme B-52 TDI od Volkswagenu")
Od příštího týdne se ve Francii začnou provádět náhodné testy na stovce aut různých výrobců, která se v zemi prodávají. Auta ke kontrole budou vybírána losováním a na vyhodnocení testů bude dohlížet nezávislá komise. Oznámila to dnes francouzská ministryně životního prostředí Ségolene Royalová.
Výzkumný institut ICCT, který stojí za prvními testy dieselových motorů VW, které následně manipulace odhalily, nyní zveřejnil aktualizovanou studii. Ta říká, že auta produkují při jízdě zhruba o 40 procent emisí oxidu uhličitého (CO2) více, než kolik říkají výrobci ve svých letácích. Tento rozdíl se tak podle ICCT od roku 2001 zvýšil čtyřnásobně.
Obří skandál automobilky Volkswagen ohrožuje i Škodu
Indická vláda podle agentury Reuters nařídila vyšetřování, jestli v zemi Volkswagen také nefalšoval hodnoty emisí. Místní emisní normy jsou však volnější než ty americké.
V Číně má Volkswagen dva společné podniky s místními firmami. Oba vydaly prohlášení, v kterém shodně odmítají, že by se software na úpravu emisí instaloval do vozů vyrobených v zemi.
Londýnský reportér Českého rozhlasu hlásí, co se chystá na VW v Británii. Ve Wolfsburgu z toho radost mít nebudou.
V Británii možná vznikne obří kolektivní žaloba na #Volkswagen. Podle některých právníků by mohla být jednou z největších v britské historii
— Jiří Hošek (@hosekj) September 25, 2015
Dvacetičlenné grémium přijme rezignaci dosavadního šéfa koncernu VW Martina Winterkorna a jmenuje jeho nástupcem pravděpodobně současného šéfa Porsche Matthiase Müllera. Rada má také říct, kdo konkrétně za podvody může, a provede změny v nejvyšším vedení.
Nejvyšší management Volkswagenu si za dobu instalace podvodného softwaru vydělal kolem deseti miliard korun. Přehled jejich příjmů najdete v naší fotogalerii.
Martin Winterkorn se sice ve středu vzdal funkce generálního ředitele a šéfa představenstva Volkswagenu, ale z řídicí hierarchie největší světové automobilky nezmizí. Naopak, zůstává v čele představenstva společnosti Porsche Automobil Holding SE, držící většinu kmenových akcií koncernu VW. Více čtěte zde.
Ředitel Audi Rupert Stadler, který byl považován za jednoho z kandidátů na post šéfa VW, zůstává ve své původní funkci. Informaci přinesla agentura Reuters s odvoláním na německý tisk.
Norská policie oznámila, že zahájí vyšetřovaní, jestli VW instaloval podvodný software i do aut dovážených do severské země.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt prohlásil, že kromě osobních vozů byl podvodný software instalován i do dodávek.
"Na základě našich současných informací jsou emise užitkových vozů ovlivňovány podobně jako u osobních aut Volkswagenu," řekl ministr.
Nový zdroj agentury Reuters potvrdil dřívější spekulace, že novým šéfem VW se stane ředitel Porsche Matthias Müller. Zároveň se mluví o tom, že budou muset skončit minimálně čtyři vysocí manažeři automobilky. Podle agentury to bude americký šéf, hlavní inženýři Audi a Porsche a marketingový ředitel VW.
Německý ministr dopravy řekl, že auta v Německu jsou podvodným softwarem také zasaženy. Zároveň prohlásil, že skandál se týká i vozů s objemem motoru 1,2 litru.
Německý ministr dopravy Alexander Dobrindt prohlásil, že je potvrzené, že se skandál týká i německých vozů. Celkem je podle něj zasaženo kolem 2,8 milionu aut.
"Již je jasné, že vozy v Německu jsou zasaženy. Podle našich informací se jedná o vozy s dieselovými motory o objemu 2,0 a 1,6 litru," řekl. Zároveň se řeší, jestli se problém týká i motorů s objemem 1,2 litru.
Volkswagen zahájil pátek na burze růstem. Prohlubující se problémy ale cenu akcií poslaly opět do ztráty. Aktuálně tak akcie automobilky odepisují kolem čtyř procent.
Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) připravuje nové testy aut, aby odhalila případná podvodná zařízení. Co bude test obnášet, ale organizace neupřesnila. "Nepotřebují to vědět," citovala zástupce EPA agentura Reuters.
Zasedání dozorčí rady Volkswagenu podle všeho skončilo. Za pár chvil začne v sídle společnosti ve Wolfsburgu tisková konference. Vedení firmy na ní představí výsledky jednání a oznámeno by mělo být i jméno nového generálního ředitele automobilky.
V sídle VW se chystá tisková konference. Zdroj: Sky News
Ze skončeného jednání dozorčí rady Volkswagenu unikají první zvěsti. Podle německého listu Handelsblatt byl novým CEO automobilky dle očekávání zvolen dosavadní šéf Porsche Matthias Müller. Na oficiální potvrzení informace ale stále čekáme.
Handelsblatt reports Mueller has been elected VW CEO; supervisory board meeting has ended
— Live Squawk (@livesquawk) 25. Září 2015
Je to oficiální. Novým generálním ředitelem Volkswagenu se stane Matthias Müller. Nahradí tak Martinga Winterkorna, který neustál skandál okolo podvádění při měření emisí dieslových motorů. Zástupci společnosti to potvrdili na tiskové konferenci.
"To co se stalo, už se ve Volkswagenu nesmí opakovat," řekl Matthias Müller na tiskové konferenci krátce poté, co byl potvrzen do pozice CEO společnosti.
"Jsem si jist, že současnou krizi překonáme u uděláme z VW ještě silnější společnost. Musíme ale začít tím, že obnovíme důvěru zákazníků v nás a naše výrobky," dodal nový generální ředitel skupiny.
Zdá se, že více informací už dnes vedení Volkswagenu médiím nesdělí. Tisková konference po prvotním prohlášení, potvrzení Müllera do čela skupiny a dvou krátkých otázkách od novinářů totiž končí.
Kdo za podvod může? Kdo byl vyhozen? Jaké konkrétní změny v organizaci koncernu přijdou? Nic takového na tiskové konferenci nezaznělo a novináři nedostali šanci se na to zeptat, členové dozorčí rady nepovolili žádné další dotazy.
And that's it ... no more from VW today. A rather glum-looking Mueller took two quick questions from journalists but not much more to add
— Richard Edgar (@ITVRichard) 25. Září 2015
Deník FAZ potvrzuje personální změnu, která byla z českého pohledu nejzajímavější. Současný šéf mladoboleslavské Škody Winfried Vahland odchází šéfovat aktivitám firmy do USA. Na jeho místo přijde Bernhard Maier z představenstva Porsche. HN to potvrdil mluvčí mladoboleslavské automobilky Jozef Baláž.
Nový šéf mladoboleslavské Škody Bernhard Maier působil v nejvyšším vedení automobilky Porsche od roku 2010. V sesterské společnosti Škody měl na starosti prodej a marketing. Začínal jako automechanik a pracoval i u BMW. Narodil se v roce 1959 v německém městě Schwäbisch Gmünd.
Z dnešního živého přenosu z dění okolo VW je to vše. Téma budeme během celého prodlouženého víkendu sledovat na našem webu a v příštím týdnu se mu budeme dále věnovat i v Hospodářských novinách.
Z karlínského newsroomu přejeme dobrou noc a u další on-line reportáže nashledanou.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist