Pracovníci německého automobilového koncernu Volkswagen, kteří stojí za falšováním údajů o emisích, postupovali zločinně a musí přijmout osobní zodpovědnost. Podle BBC to řekl ministr hospodářství spolkové země Dolní Sasko Olaf Lies, který je členem dozorčí rady Volkswagenu.
Němečtí prokurátoři už tento týden začali vyšetřovat bývalého generálního ředitele Volkswagenu Martina Winterkorna. Vyšetřování se prý zaměří na podezření z podvodu při prodeji vozů, které falšovaly údaje o emisích. Agentura AP upozorňuje, že německé soudy mohou za podvod vyměřit až desetiletý trest odnětí svobody.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Volkswagen minulý týden přiznal, že do zhruba 11 milionů naftových aut v celém světě instaloval software umožňující manipulovat s testy emisí. "Ti lidé, kteří to umožnili, nebo ti, kteří rozhodnutí instalovat tento software učinili, postupovali zločinně. Musí za to přijmout osobní zodpovědnost," řekl Lies.
Vláda spolkové země Dolní Sasko vlastní ve Volkswagenu zhruba pětinový podíl.
Dozorčí rada se podle Liese dozvěděla o problému s falšováním testů emisí jen o něco dříve než média. Lies upozornil, že Volkswagen zatím nemá představu, jaké budou celkové náklady na řešení skandálu. "Vznikla velká škoda, protože miliony lidí ztratily důvěru ve Volkswagen. Spousta lidí se bude určitě soudit o odškodné. Musíme svolat spoustu automobilů a musí se to uskutečnit opravdu rychle," prohlásil.
Nový šéf Volkswagenu Matthias Müller tento týden uvedl, že firma bude majitele problematických vozů kvůli nutným úpravám kontaktovat v nejbližších dnech. Koncern podle něj nyní stojí před "největší zatěžkávací zkouškou" ve své historii.
V úterý večer Volkswagen podle médií uvedl, že ve Švédsku svolá téměř 225 000 vozů včetně 28 000 aut Škoda. V Rakousku se podle agentury DPA manipulace s emisemi týkají 363 400 vozů, v Belgii je prý softwarem umožňujícím manipulovat s testy emisí vybaveno 393 648 aut.
Škoda Auto v pondělí oznámila, že manipulace s emisemi naftových motorů se týkají celkem 1,2 milionu vozů s její značkou. V německé divizi luxusních automobilů Audi skandál zahrnuje 2,1 milionu vozů a ve španělské divizi Seat 700 000 vozů.
Mediální skupina Funke uvedla, že německá prokuratura zahájila předběžné vyšetřování divize Audi.
Koupili byste si dnes Volkswagen s dieselem? Změní aféra VW s podvodným softwarem tuto obří firmu nebo dokonce celý automobilový průmysl?
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist