Stavební společnost Metrostav v Polsku podepsala smlouvu na stavbu dvacetikilometrového úseku rychlostní silnice S7 Gdaňsk-Elblag za devět miliard korun. Informoval o tom mluvčí firmy František Polák. Jde o největší aktuálně vypsaný tendr v Polsku, česká firma uspěla ve výběrovém řízení s celkem deseti uchazeči. Silnice má být dokončena v říjnu 2018.
Metrostav podepsal smlouvu s organizací GDDKiA, což je obdoba českého Ředitelství silnic a dálnic ČR. "Hlavním cílem tohoto projektu je zlepšit komfort a bezpečnost dopravy pomocí výstavby čtyřproudové rychlostní komunikace. Hlavní trasa o délce 20,5 kilometru je převážně vedena přes neúnosné podloží tvořené deltou Visly," uvedl Radim Čáp, který je ředitelem nedávno založené společnosti Metrostav Polska Spolka Akcyjna.
Centrum Palmovka vede kvůli radnici spor s Metrostavem. Podalo trestní oznámení - čtěte ZDE
Součástí projektu je kilometrový most přes Vislu v hodnotě přibližně 1,1 miliardy korun a 11 různých technologií zlepšování podloží v hodnotě zhruba čtyř miliard korun, dodal Čáp.
Společnost Metrostav Polska Spolka Akcyjna český stavební lídr založil proto, aby mohl na polském trhu lépe získávat zakázky. Jejím prvním projektem by měla být rekonstrukce silnice Marsa-Žolnierska ve Varšavě za miliardu korun.
Metrostav už v Polsku dokončil několik staveb, například protipovodňová opatření na Kladské Nise či most v Chelmeku. Významnou byla hlavně rekonstrukce pětikilometrového silničního průtahu S8 Varšavou včetně mostu generála Stefana Grota-Roweckiego.
Firma hledá zakázky v zahraničí stále častěji. "Tuzemský trh byl v minulých šesti letech v destrukci. Abychom udrželi dlouhé roky budované odborné týmy, byli jsme nuceni hledat příležitosti v cizině. I když je stavařina těžko exportovatelná, představují dnes tržby Metrostavu v zahraničí (bez dceřiných společností) již více než 20 procent celkových výkonů," zdůraznil generální ředitel Metrostavu Pavel Pilát.
Zatím naposledy český stavební lídr založil s tureckou firmou Ankara Insaat společný podnik, který se uchází o zakázky soukromých investorů a hledá uplatnění pro své lomy, obalovny, finišery, válce a další zařízení pro výstavbu dopravní infrastruktury. Po uplynutí jednoho roku se chce ucházet i o veřejné tendry v Turecku.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
Metrostav je z pohledu tržeb jedničkou českého trhu, loni mu tržby klesly na 20,26 miliardy korun. Na výkonech skupiny se činnost v zahraničí loni podílela 30 procenty. Společnost je od roku 1990 právním nástupcem národního podniku, který vznikl na začátku 70. let. Do skupiny Metrostav patří například stavební firma Subterra, kapitálově propojena je také se společností Zakládání staveb. Skupina nyní kromě Česka a Polska působí na Slovensku, Islandu, v Německu, Rakousku, Turecku, Maďarsku, Švédsku, Bělorusku, Norsku a Finsku.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist