Některé osobní vozy s naftovým motorem by kvůli uspěchanému zpřísnění emisních testů mohly natolik zdražit, že by se staly pro zákazníky finančně nedostupnými a výrobci by je museli přestat vyrábět. Upozornilo na to v pondělí Evropské sdružení výrobců automobilů (ACEA). Nepřímo tím přiznalo, že řada dieselových aut není v běžném provozu schopna plnit normy pro emise toxických oxidů dusíku. O nadměrných emisích z naftových vozů se dosud mluvilo hlavně v souvislosti se skandálem německé automobilky Volkswagen, která přiznala, že manipulovala s měřením emisí.

"Automobilový průmysl se shoduje na tom, že by testy emisí měly odrážet podmínky ve skutečném provozu, a volá po tom léta. Je ale důležité postupovat tak, aby se výrobcům umožnilo naplánovat a zavést nezbytné změny a nebyla ohrožena role naftových motorů jako jednoho z klíčových pilířů plnění budoucích cílů pro emise oxidu uhličitého," uvedla ACEA podle agentury Reuters.

Naftové osobní vozy mají na evropském automobilovém trhu zhruba poloviční podíl a Evropa je jedinou vyspělou oblastí světa, kde mají tak silné zastoupení.

Vedle vysokých daní na benzin k jejich rozšíření přispívala od přelomu tisíciletí politická podpora výroby aut s nižší spotřebou a tím i nižšími emisemi oxidu uhličitého.

Podle expertů ale tyto vozy s nižší spotřebou a menšími uhlíkovými emisemi nevyhnutelně vypouštějí mnohem více zdraví škodlivých oxidů dusíku.

Evropská komise zvyšuje po skandálu Volkswagenu tlak na automobilky, aby urychleně zařídily snížení emisí u naftových automobilů při běžném provozu, nikoli jen v testovacích zařízeních. Minulý týden se na zasedání ministrů zemí EU objevily hlasy požadující zavedení testů emisí v reálném provozu už od roku 2016. Takový požadavek označili jiní, včetně českého ministra dopravy Dana Ťoka, za nerealistický a nedosažitelný. Český ministr také připustil, že automobilky mohou být do obcházení emisních norem "vyprovokovány" tlakem nejrůznějších norem a předpisů.

"ACEA nadále zdůrazňuje potřebu takového harmonogramu zavádění nových podmínek testování, který bude brát ohled na dnešní technickou a ekonomickou realitu," uvedlo sdružení. "Bez realistického časového rámce by se některé dieselové modely mohly stát nedostupnými, což by výrobce donutilo stáhnout je z prodeje," uvedla ACEA. To by podle ní zasáhlo jak spotřebitele, tak zaměstnance.

Skandál kolem Volkswagenu vypukl 18. září, kdy americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) německý koncern obvinila, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen poté přiznal, že tento software instaloval do zhruba 11 milionů aut po celém světě. Má jej i zhruba 1,2 milionu vozů českého výrobce Škoda Auto.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Největší evropský autoklub ADAC počátkem října oznámil, že auta s naftovými motory značek Renault, Hyundai, Citroen, Fiat, Volvo a dalších vypouštějí v přísnějších testech podstatně více emisí, než ukazují standardní testy.

Podobné výsledky ukázal i výzkum naftových motorů, který uskutečnila univerzita v Manchesteru.

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist