Británie a Čína během nynější státní návštěvy čínského prezidenta Si Ťin-pchinga ve Spojeném království podepsaly smlouvy v hodnotě kolem 40 miliard liber (1,48 bilionu korun). Po schůzce s hlavou čínského státu to oznámil britský premiér David Cameron. Oba politici na společné tiskové konferenci mimo jiné potvrdili, že čínská státní společnost China General Nuclear (CGN) investuje šest miliard liber (přes 220 miliard korun) do výstavby jaderné elektrárny Hinkley Point C v Británii.

Čínského prezidenta vítala v Londýně okázalá slavnost. Svezl se v kočáru s královnou Alžbětou - čtěte ZDE

Nová elektrárna Hinkley Point C je projektem francouzské elektrárenské společnosti EDF, celkové náklady na její výstavbu by měly činit 18 miliard liber. CGN v rámci své investice získá v projektu podíl 33,5 procenta, napsala agentura Reuters. Elektřinu by měla začít vyrábět v roce 2025.

Britská vláda si slibuje, že díky dohodě o stavbě elektrárny Hinkley Point C vznikne až 25 000 nových pracovních míst a subdodavatelé budou moci uzavřít smlouvy v řádech miliard liber.

Projekt Hinkley Point C by se měl stát první novou jadernou elektrárnou postavenou v Evropské unii po havárii v japonské jaderné elektrárně Fukušima v roce 2011. Čínská firma CGN převezme rovněž dvoutřetinový podíl v britské jaderné elektrárně Bradwell, kde hodlá vybudovat jaderný reaktor navržený v Číně.

HNBYZNYS NA TWITTERU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin  najdete také na Twitteru.

Británie a Čína také uzavřely kontrakty ohledně plynu a ropy za více než 12 miliard liber. Například těžařský gigant BP podepsal dohodu s čínským výrobcem elektrické energie Huadian o dodávkách zkapalněného zemního plynu za deset miliard dolarů.

V automobilovém průmyslu byly oznámeny mimo jiné čínské investice do nové řady londýnských černých taxíků s nízkými emisemi. Britský výrobce aut Aston Martin pak má dohodu s čínským investorem o vývoji elektrického sportovního auta Rapide S.

Dohodu o dodávce motorů v objemu 1,4 miliardy liber podepsal podle Londýna výrobce leteckých motorů Rolls-Royce. A provozovatel okružních plaveb Carnival Corporation oznámil, že vytvořil společný podnik se dvěma čínskými podniky, který bude nabízet okružní plavby se zaměřením na rychle rostoucí čínský trh. Obchod má hodnotu zhruba 2,6 miliardy liber.

Dohody mezi čínskými a britskými firmami a univerzitami za více než dvě miliardy liber byly oznámeny také v sektoru zdravotní péče.

Cameron na tiskové konferenci také řekl, že Peking má plány na omezení dodávek levné oceli. Stalo se to den poté, co indická ocelárenská skupina Tata Steel oznámila, že v Británii plánuje zrušit zhruba 1200 pracovních míst, tedy zhruba sedm procent své pracovní síly v zemi. Zdůvodnila to kromě jiného přílivem levnějším výrobků ze zahraničí, hlavně z Číny.

"Čínské železárny a ocelářský průmysl se potýkají s nadměrnými kapacitami," připustil Si Ťin-Pching s tím, že jeho země "podnikla sérii kroků, jak tyto kapacity omezit".

Vláda konzervativního premiéra Camerona si původně od návštěvy čínského prezidenta v Británii slibovala smlouvy v celkové hodnotě přes 30 miliard liber (1,1 bilionu korun). Ekonomika Číny je druhá největší na světě, prvenství patří Spojeným státům.