Premiér Bohuslav Sobotka (ČSSD) chce zpřísnit zadávání veřejných zakázek bez soutěže. Důvodem je smlouva, kterou bez tendru a předchozího oznámení vládě firmě Deloitte zadal ministr dopravy Dan Ťok (za ANO). Zároveň ministrovi doporučil, aby zvážil zrušení této sporné zakázky za několik desítek milionů korun nebo alespoň omezení jejího plnění a snížení ceny.

Sobotka to řekl po pondělním jednání koaliční rady. Zakázku prozkoumá i Úřad pro ochranu hospodářské soutěže.

Hodnota zakázky pro společnost Deloitte na poradenství pro přípravu tendru na výběr provozovatele současného mýtného systému po roce 2016, kdy vyprší desetiletá smlouva s firmou Kapsch, může podle dřívějšího vyjádření Ťoka činit 52 milionů korun.

Ťok již dříve řekl, že zakázku bez výběru firmě Deloitte přidělil v souladu se zákonem kvůli časové tísni, protože v běžné soutěži by nebylo možné stihnout vybrat poradce a následně i provozovatele mýtného systému tak, aby stát mohl bez přerušení vybírat mýto od začátku roku 2017.

"Požádal jsem dopisem paní ministryni pro místní rozvoj Šlechtovou, aby připravila úpravu, nebo chcete-li zpřísnění usnesení vlády, které řeší jednací řízení bez uveřejnění," řekl v pondělí po jednání koaliční rady Sobotka. Pravidla, podle kterých mohou jednotlivá ministerstva zadávat zakázky formou řízení bez otevřené soutěže by podle něj měla být lépe definována, než jsou pravidla platná z roku 2013.

Sobotka: Ťokovo jednání je nestandardní

Zároveň má ministerstvo pro místní rozvoj připravit statistiku, jak často jednotlivá ministerstva zakázky bez výběrového řízení zadávají a které resorty používají jednací řízení bez uveřejnění nejčastěji. Jednání Ťoka v pondělí premiér označil za nestandardní, zejména kvůli tomu, že o zakázce dopředu neinformoval kabinet.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Výhrady, že zakázku bez výběrového řízení neoznámil předem, v pondělí ministr Ťok přijal. Nestandardní krok ale omlouvá nedostatkem času a snahou ušetřit čas. Zároveň zopakoval, že je přesvědčený, že nevypsáním výběrového řízení neporušil zákon o veřejných zakázkách a smlouvu se společností Deloitte rušit nebude.

Zároveň v pondělí ministr dopravy uvedl, že všechny ostatní zakázky týkající se mýta budou už soutěženy ve veřejných otevřených soutěžích. Konkrétně uvedl tendr na tříletý provoz stávajícího mýtného systému a takzvaného mýtného poradce pro velký tendr, který by měl následovat a ve kterém by už stát nediktoval uchazečům, jakou technologii mají využívat. Na tomto tendru chce ministerstvo pracovat od konce příštího roku do června 2017, vyplývá z ministerského harmonogramu.

Zakázku ministerstva na poradce při soutěži na další provoz mýtného systému prozkoumá Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS). Zahájil už správní řízení na návrh firmy Cross Zlín. Podle nedávného sdělení mluvčího ÚOHS Martina Švandy návrh Cross Zlín směřuje proti rámcové smlouvě, kterou ministerstvo dopravy uzavřelo na základě jednacího řízení bez uveřejnění.

"Návrh se domáhá zákazu plnění této smlouvy. Bylo zahájeno správní řízení a ÚOHS si vyžádal od zadavatele zadávací dokumentaci k předmětné veřejné zakázce. Úřad již dříve obdržel v téže věci i podnět," uvedl Švanda.

Zakázku v minulosti kritizovala také Transparency International, když zpochybnila zejména argument ministerstva, že na vypsání klasického výběrového řízení nemělo dostatek času. Zároveň protikorupční organizace uvedla, že ministerstvo dopravy nesprávně ukončilo předchozí tendr na obdobné služby.

Nového provozovatele mýtného potřebuje ministerstvo dopravy najít ještě před koncem příštího roku, kdy končí desetiletá smlouva se společností Kapsch. Tato firma v česku vybírá mýtné od roku 2007 na více než 1400 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a vybraných částech silnic první třídy. V systému je zaregistrováno zhruba 830.000 kamionových palubních jednotek. Za loňský rok se na mýtném vybralo 8,7 miliardy korun, letos k červenci více než 63,5 miliardy. Z toho stát Kapschi a jeho subdodavatelům zaplatil 16,3 miliardy korun bez DPH.