Manželé Grundovi se na nejistou dráhu podnikání vydali na začátku devadesátých let minulého století s minimálním kapitálem a jedním šicím strojem doma v ložnici. Do rodinného byznysu se od počátku zapojovali i jejich dospívající synové. Časem pravomoci v obchodu převzal syn Jiří, maminka držela ruku nad firemními financemi, bratr Jan měl na starosti výrobu a otec dlouhodobou strategii.
■ Rodinnou firmu pomáhal budovat už během studií na gymnáziu v Trutnově.
■ Na britské univerzitě Open University vystudoval obory management a marketing.
■ Do roku 2011 měl marketing a obchod na starost ve firmě GRUND.
■ V současné době zastává pozici generálního ředitele.
■ Zajímá se o výtvarné umění a východní filozofie.
Během pár let se společnosti z Mladých Buků podařilo obsadit bývalý československý trh, přestěhovat se do nově postavené továrny a expandovat do zahraničí. Nyní má osmdesát vlastních prodejních míst v Německu v rámci sítě obchodních domů, roste vývoz do Číny a koupelnové předložky Grundů vstupují na americký trh.
Pátý rok stojí v čele společnosti Jiří Grund mladší, který převzal otěže exekutivy od svého otce - zakladatele značky. "Obdivuji svého otce, který se v šedesáti letech rozhodl, že firmu, kterou vybudoval, opustí, aniž by ho k tomu nutily okolnosti nebo zdravotní stav. Během několika měsíců předal vedení další generaci," konstatuje.
Rodinná rada dohlíží
Rozhodnutí, kdo z rodiny se ujme firmy, nechal zakladatel na svých synech. Ve hře byla i možnost svěřit vedení najatým manažerům. "S bratrem jsme se domluvili, že on bude šéfovat našemu hotelu a golfovému resortu a já převezmu firmu," vzpomíná Jiří Grund. Shodli se, že pozice, kdy by jeden z nich vystupoval v roli šéfa a druhý v roli podřízeného, by jim ani rodinnému byznysu nesvědčila.
"Bratři jsou jako dva stromy, musíte je zasadit vedle sebe, ale tak, aby se nedotýkaly větvemi, pak to bude fungovat," připomíná Jiří Grund přísloví, které kdysi slyšel od indického obchodního partnera.
V operativě sice zůstal úplně sám, ale rodinná rada vystupuje v roli akcionáře, kterému jednou za měsíc generální ředitel předkládá výsledky. Členy rady jsou rodiče a bratr Jan. "Výhodou je, že v byznysu všichni byli, vědí, jaké jsou problémy," říká podnikatel.
K formálnímu posezení nad kávou však mají rodinné mítinky daleko. "Řešíme nejenom finanční výsledky, ale i výhled cash flow či obchodu nebo větší investice," vysvětluje Jiří Grund. "Rodina se ptá, proč máme investovat, jaká je návratnost. Musím je přesvědčit a někdy je to náročná diskuse."
V rodině totiž odjakživa platí, že když je jeden proti, akce se neuskuteční. "Dotazy jsou vždycky k věci. Když se něco nepovede, nezbývá než to na rovinu přiznat a vymyslet, jaká opatření udělat," konstatuje Jiří Grund.
Firma prošla během pěti let od jeho nástupu na post generálního ředitele mnoha změnami. "Cítil jsem, že otec se spoustou věcí nesouhlasí, ale věřil mi a nezasáhl," říká podnikatel.
Nejvíc jich absolvent britské Open University udělal ve výrobě, paradoxně je přitom jediným členem rodiny, který nevystudoval textilní obor.
- První 2 měsíce za 40 Kč/měsíc, poté za 199 Kč měsíčně
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Všechny články v audioverzi + playlist