Mezinárodní ratingová agentura Fitch Ratings v pondělí snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti německé automobilové skupiny Volkswagen a varovala před jeho dalším zhoršením. Podobně jako minulý týden další světová agentura Moody's Investors Service to udělala kvůli skandálu s manipulací emisí u naftových vozů společnosti, jejíž součástí je i česká Škoda Auto.

Rating dlouhodobých závazků Volkswagenu Fitch snížila na BBB+ z dosavadní známky A. Zároveň mu připsala negativní výhled, který naznačuje pravděpodobnost dalšího zhoršení. Hodnocení krátkodobých závazků firmy agentura zhoršila na F2 z F1.

Úvěrový rating hodnotí schopnost splácet dluhy a jeho změna může hodnocenému subjektu ovlivnit úvěrové náklady.

Volkswagen se v září v reakci na obvinění americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) přiznal, že do zhruba 11 milionů aut po celém světě instaloval software umožňující skrývat při testování emisí vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii Volkswagenu přechodně srazil tržní hodnotu podniku asi o třetinu, donutil k odchodu generálního ředitele společnosti a vedl k vyšetřování po celém světě.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Zhoršení ratingu podle Fitch odráží problémy ve firemní správě a řízení a ve vnitřní kontrole, na něž ukázala pokračující krize kolem skandálu s emisemi. Odhalení podvodu takového rozsahu, o kterém nejvyšší vedení nevědělo, nebo jej nenapravilo, nadále neodpovídá ratingu kategorie A, poznamenala agentura.

Tento názor potvrdilo nedávné zjištění nesrovnalostí v údajích o emisích oxidu uhličitého (CO2) potenciálně 800 000 automobilů Volkswagenu.

Snížení ratingu také odráží přímé a nepřímé náklady této krize, uvádí Fitch. Finanční situace skupiny je sice natolik silná, že tyto náklady dokáže absorbovat, konečná cena bude ale zřejmě hodně vysoká. Nová zjištění a pokračující vnitřní vyšetřování by také mohlo dál poškodit pověst Volkswagenu, uvedla Fitch ve sdělení zaslaném agentuře Reuters.

Z automobilky odchází šéf odboru komunikace Lampersbach

Podle pondělního sdělení německé automobilové skupiny Volkswagen odchází šéf oddělení komunikace Andreas Lampersbach (53). Je to další odchod vedoucího manažera z Volkswagenu po vypuknutí skandálu s manipulacemi emisí.

Lampersbach odejde z funkce k 15. listopadu, do čela oddělení přitom nastoupil teprve letos v dubnu. Nahradí ho jeden z mluvčích automobilky Eric Felber (47), uvedla agentura Reuters.

Minulý týden oznámil odchod z funkce šéf návrhářů Volkswagenu Walter Maria de Silva. Ze skupiny v říjnu odešel například Winfried Vahland, který byl šéfem české Škoda Auto a od tohoto měsíce měl převzít vedení aktivit Volkswagenu v Severní Americe.

V září podal rezignaci na funkci dlouholetý generální ředitel skupiny Martin Winterkorn.

Volkswagen nabídne majitelům naftových aut v USA satisfakci v hodnotě 1 000 dolarů

Ve Spojených státech nabídne Volkswagen určitou satisfakci majitelům naftových aut se softwarem umožňujícím falšovat testy emisí. Každý z těchto lidí dostane balíček obsahující platební karty v hodnotě 1000 dolarů (zhruba 25 000 korun). Firma se tak snaží získat zpět důvěru zákazníků.

Balíček bude zahrnovat platební kartu Visa s částkou 500 dolarů, kterou budou moci majitelé vozů utratit za jakékoliv zboží či služby. Součástí balíčku bude rovněž platební karta s částkou 500 dolarů na služby či zboží od prodejců Volkswagenu.

Nabídka je podle agentury AP gestem dobré vůle vůči zhruba 482 000 motoristů v USA. Jde o lidi, kteří vlastní auta z koncernu Volkswagen vybavená čtyřválcovými naftovými motory, kterých se týká skandál kolem falšování testů emisí.

"Neúnavně pracujeme na zajištění nápravy pro dotčená vozidla," uvedl šéf aktivit Volkswagenu v USA Michael Horn.

Američtí senátoři Richard Blumenthal a Edward Markey ale nabízený balíček tvrdě zkritizovali. Označili ho za "urážlivě nedostatečný" a za "fíkový list, který se snaží zakrýt skutečný rozsah podvádění". Zároveň Volkswagen vyzvali, aby majitelům nabídl, že jejich auta od nich koupí zpět.

Automobilce ve Spojených státech hrozí kvůli falšování testů emisí pokuta až 18 miliard dolarů (452 miliard korun). Náklady na nabízený "balíček dobré vůle" by mohly činit téměř půl miliardy dolarů.

"Mezitím přicházíme s tímto balíčkem dobré vůle jako prvním krokem k obnovení důvěry zákazníků," dodal. Mluvčí podniku upozornila, že s balíčkem nejsou spojeny žádné podmínky, jako například vzdání se práva žalovat Volkswagen.

Vedení a odbory Volkswagenu vypracují plán na snižování výdajů

Výkonné vedení německé automobilové skupiny Volkswagen v příštích deseti dnech pak vypracuje společně s odborovými předáky plán snižování nákladů a investic. Ve společném prohlášení se závodní radou to v pondělí oznámil šéf Volkswagenu Matthias Müller.

Obě strany se chtějí dohodnout a překonat nynější napětí, protože firmě kvůli skandálu s měřením emisí hrozí výdaje v řádu mnoha miliard eur.

"V současné obtížné situaci musíme přijmout společná rozhodnutí, která budou brát ohledy jak na ziskovost, tak na zaměstnanost," uvedl Müller, jehož citovala agentura Reuters. Obě strany se dohodly, že budou během následujících deseti dní vyjednávat tak, aby dozorčí rada mohla schválit plán výdajů na příští roky na svém zasedání 20. listopadu.

Odbory se s vedením skupiny dostaly do sporu poté, co šéf vlajkové značky VW Herbert Diess oznámil, že jeho divize hodlá do roku 2019 snížit výdaje o jednu miliardu eur (27 miliard korun) ročně. Předseda závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh minulý týden v pátek prohlásil, že Diess svým oznámením škrtů porušil pravidla spolurozhodování manažerů a odborů o zásadních věcech, a vyzval vedení k okamžitému jednání.

"Zaměstnanci společnost podpoří, pokud se nám podaří přijít s vyváženou strategií investic, úspor a budoucích projektů," uvedl Osterloh.