Německý úřad pro motorová vozidla (KBA) testuje přes 50 různých automobilů více než dvou desítek domácích a zahraničních značek. Důvodem jsou možné manipulace s emisemi naftových motorů. Úřad ve středu oznámil, že testy zahájil v reakci na skandál ve Volkswagenu, který do svých naftových aut nainstaloval software umožňující manipulovat s emisemi. KBA sdělil, že při výběru modelů pro testování využil "ověřené informace třetích stran o podezřelých emisích škodlivin".

"KBA od konce září zkoumá, zda nedochází k dalším manipulacím s emisemi škodlivin, zejména oxidů dusíku," uvedl v dnešní zprávě úřad. "Přezkoumávány jsou automobily koncernu Volkswagen i dalších významných výrobců," dodal. Šetření se týká celkem 23 značek, nezahrnuje ale žádný z modelů české automobilky Škoda Auto, která je součástí Volkswagenu.

Úřad KBA zkoumá rozdíly mezi emisemi v testovacím prostředí a v reálných podmínkách. Úřad zatím uskutečnil dvě třetiny plánovaných měření a v některých případech zaznamenal zvýšené hodnoty emisí. "Tyto údaje jsou dále posuzovány v rámci rozhovorů s příslušnými výrobci a regulačními úřady. Teprve pak budou k dispozici průkazné výsledky," uvedl KBA.

Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Největší skandál v osmasedmdesátileté historii koncernu výrazně snížil tržní hodnotu podniku, donutil k odchodu dlouholetého generálního ředitele Martina Winterkorna a vedl k vyšetřování po celém světě.