Japonská automobilka Toyota Motor v říjnu již čtvrtý měsíc za sebou předstihla v prodeji německého konkurenta Volkswagen, který se nyní potýká se skandálem kolem falšování emisních testů. Toyota si tak udržuje vedoucí pozici na světovém automobilovém trhu. Vyplývá to podle agentury Reuters ze čtvrtečních údajů japonského podniku. Šéf závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh prohlásil, že objednávky na nové vozy zasáhl skandál s emisemi oxidu uhličitého.

Toyota oznámila, že v období od ledna do října prodala 8,35 milionu vozů, zatímco prodej Volkswagenu podle dřívějších údajů činil pouze 8,26 milionu vozů. V prvním pololetí se přitom Volkswagenu podařilo Toyotu v prodeji mírně překonat.

Největší evropská automobilka Volskwagen bojuje se skandálem kolem falšování emisních testů na třech frontách: Koncern přiznal, že do zhruba 11 milionů aut se slabšími naftovými motory instaloval software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Začátkem listopadu pak koncern uvedl, že zhruba 800 000 jeho vozů v Evropě vypouští do ovzduší více emisí oxidu uhličitého, než doposud tvrdil. V USA se v listopadu skandál rozšířil na vozy se silnějšími naftovými motory, když Volkswagen podle americké Agentury pro ochranu životního prostředí (EPA) uvedl, že v celkem 85 000 větších vozech značek Volkswagen, Audi a Porsche je software pro kontrolu emisí, o kterém automobilky americké regulátory neinformovaly.

Předseda závodní rady Volkswagenu Bernd Osterloh v pátek podotkl, že to je skandál s emisemi oxidu uhličitého, kvůli kterému hrozí Volkswagenu zpomalení objednávek na nová auta. "Aféra s CO2 rozpoutala větší krizi důvěry (v produkty VW) než problém kolem (emisí) dusíku," prohlásil podle agentury Reuters.

%insert_attachment[59500830] priloha.html%

Skupina Volkswagen popírá, že by objednávky a prodej po propuknutí skandálu kolem emisí CO2 začaly výrazně klesat. Osterloh, který je rovněž členem vlivného řídícího výboru dozorčí rady Volkswagenu, prohlásil, že kdyby měl útlum v objednávkách trvat déle, mohlo by to ohrožovat pracovní místa.

"Zaměstnání je jisté, pokud prodáváme auta," uvedl. "Když nebudeme prodávat žádná auta, bude to relativně obtížné."

Osterloh podle agentury Bloomberg také sdělil, že stejnojmenná značka Volkswagen, která je největší divizí koncernu, plánuje snížit počet variant, aby snížila náklady a složitost celého postupu.

"My ze závodní rady jsme dlouho upozorňovali na obrovskou šíři variant modelů a různých komponentů," uvedl. "Přináší to velké komplikace a zvyšuje náklady například na logistiku. Náklady tady můžeme rozsáhlým způsobem odstranit a nemusíme mluvit o rušení míst," citoval jej Bloomberg.

Za první pololetí finančního roku (duben - září) tržby Toyoty vzrostly o devět procent na 14,1 bilionu jenů (zhruba tři biliony korun). Čistý zisk se zvýšil o 12 procent na 1,26 bilionu JPY. 

Toyota za celý rok očekává čistý zisk 2,25 bilionu jenů a tržby 27,5 bilionu JPY.

 

Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.

  • Veškerý obsah HN.cz
  • Možnost kdykoliv zrušit
  • Odemykejte obsah pro přátele
  • Ukládejte si články na později
  • Všechny články v audioverzi + playlist