Německá automobilka Volkswagen v listopadu zaznamenala ve Spojených státech hluboký propad odbytu. Je to poprvé od vypuknutí skandálu kolem testů emisí. Firma v úterý oznámila, že odbyt aut značky Volkswagen se na americkém trhu meziročně propadl o 24,7 procenta na 23 882 vozů. Za poklesem stálo zastavení prodeje naftových aut, která umožňují manipulovat s měřením emisí. Odbyt luxusní divize Audi, které se skandál rovněž týká, stoupl pouze o 0,4 procenta na 16 700 vozů.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Ratingová agentura Standard & Poor's krátce po zveřejnění prodejních výsledků v USA snížila hodnocení úvěrové spolehlivosti Volkswagenu o jeden stupeň na BBB+. Standard & Poor's přitom již jednou rating Volkswagenu v důsledku skandálu zhoršila, podobně jako další dvě hlavní ratingové agentury Moody's Investors Service a Fitch Ratings. Horší rating by firmě mohl zvýšit náklady na půjčky.
Rodiny Porscheů a Piëchů, které ve Volkswagenu kontrolují většinu hlasovacích práv, jsou nicméně nadále přesvědčeny, že automobilka dokáže nynější skandál překonat. "Rodiny Porscheů a Piëchů stojí za Volkswagenem," prohlásil v úterý Wolfgang Porsche, který je členem dozorčí rady Volkswagenu a předsedou dozorčí rady holdingu Porsche SE, jenž vlastní 52,5 procenta kmenových akcií Volkswagenu.
Americká Agentura pro ochranu životního prostředí (EPA) v září obvinila Volkswagen, že u vozů s naftovými motory používal software umožňující při testování skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Volkswagen pak přiznal, že v celém světě software instaloval do zhruba 11 milionů aut, včetně asi 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto.
V říjnu se ještě Volkswagenu podařilo dosáhnout v USA mírného zvýšení prodeje. Agentura DPA nicméně upozornila, že nebýt toho, že letošní říjen měl o jeden pracovní den více než ten loňský, vykázal by Volkswagen možná pokles prodeje. Letos měl naopak listopad o dva pracovní dny méně než loni.
Údaje o listopadovém prodeji automobilů ve Spojených státech dnes postupně zveřejňují také další výrobci. Největší americká automobilka General Motors například oznámila, že zvýšila prodej na domácím trhu o 1,5 procenta na na 229.296 vozů. Prodej japonského konkurenta Toyota Motor v USA stoupl o 3,4 procenta na 189.517 vozů.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist