Podíl internetových obchodů na celkových maloobchodních tržbách se letos v Česku zvýšil o jeden procentní bod na 8,1 procenta. V roce 2017 by podíl e-shopů měl dosáhnout už deseti procent. Vyplývá to z odhadu Asociace pro elektronickou komerci (APEK).
"Opět se tak potvrdil trend dynamického růstu on-line prodeje, který dokonce předčil očekávání. Během roku 2015 tak nakonec česká e-commerce dosáhla meziročního nárůstu o 20 procent," řekl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.
Češi letos utratí on-line podle posledního odhadu srovnávače cen Heureka.cz rekordních 81 miliard korun. Dlouhodobě lidé kupují přes internet především elektroniku. Pro zákazníky, kteří on-line nakupují z mobilu či tabletu, je přizpůsobeno zhruba 27 procent e-shopů. Letos poprvé také začal klesat počet tuzemských e-shopů, jejich počet se snížil na podzim meziročně zhruba o jedno procento na 36 800.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.
Podíl prodejů zboží přes internet na tržbách maloobchodu je v ČR zhruba stejný jako v Rakousku či Německu. Podle údajů asociace Ecommerce Europe dosáhl v roce 2014 tento podíl v Německu 7,3 procenta a v Rakousku 7,2 procenta. V Maďarsku pak 3,7 procenta a v Polsku 5,4 procenta.
APEK očekává zvýšení obratu internetových prodejců v příštím roce o dalších 15 až 20 procent. "Vliv na to samozřejmě bude mít celá česká a potažmo i evropská ekonomika a její vývoj. Domníváme se, že v roce 2016 by podíl e-commerce na celkovém maloobchodním prodeji mohl dosáhnout devíti procent a v roce 2017 by měl překonat zlomových deset procent," dodal Vetyška.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist