Švédskému prodejci oděvů Hennes & Mauritz (H&M) klesl ve čtvrtém fiskálním čtvrtletí zisk před zdaněním o 8,4 procenta na 7,15 miliardy švédských korun (20,8 miliardy korun). Důvodem byl hlavně silný dolar, který výrazně zvýšil nákupní náklady, a také neobvykle teplé zimní počasí, které snížilo prodej zimního oblečení.

H&M je druhým největším prodejcem oděvů na světě za španělskou firmou Inditex, majitelem obchodů Zara.

Firma současně upozornila, že na výsledky prvního fiskálního čtvrtletí budou mít negativní dopady vysoké nákupní náklady, ale také výrazné slevy, které musela firma nabídnout, aby se zbavila vysokých zásob zimního oblečení po neobvykle teplém zimním počasí.

Zisk byl v souladu s prognózami analytiků, kteří v anketě agentury Reuters očekávali v průměru zisk 7,14 miliardy švédských korun. Tržby se za tři měsíce do konce listopadu zvýšily o 14 procent na 48,69 miliardy švédských korun (141,8 miliardy korun). V místních měnách stouply o devět procent.

Firma nakupuje zhruba 80 procent zboží v Asii, kde jsou ceny obvykle spojeny s dolarem. Posílení dolaru tak mělo výrazně negativní dopad na její hospodaření. K tomu se přidala neobvykle teplá zima, která snížila prodej zimního oblečení.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Společnost H&M vznikla v roce 1947. Kromě značky stejného jména vlastní i značky COS, Monki, Weekday, Cheap Monday a & Other Stories. Na konci listopadu měla po celém světě 3924 obchodů. V letošním fiskálním roce chce otevřít dalších 425 obchodů, hlavně v zemích, kde již působí. První obchody chystá na Novém Zélandu, Kypru a v Portoriku. V dalších devíti zemích, včetně Japonska a Řecka, chce také spustit internetový prodej, který nyní nabízí ve 23 zemích.