Zhruba 19 tisíc zaměstnanců obchodních řetězců Kaufland a Lidl v Česku si musí zvykat na novou atmosféru v práci. Vedení skupiny Schwarz, pod niž obě sítě patří, totiž prosazuje, aby si všichni zaměstnanci tykali a oslovovali se křestním jménem.

Změna firemní kultury se celkem týká zhruba 375 tisíc lidí, kteří jsou v německé skupině Schwarz zaměstnáni po celém světě, a vychází z hlavy šéfa koncernu Klause Gehriga.

Ten měl podle německého deníku FAZ už dost toho, že musí ze schůzek na golfu, při nichž si s obchodními partnery tykal, neustále přecházet do formálnějšího a svázanějšího vykání v práci. Kolegové z vedení přitom měli podobné pocity, když se vraceli ze schůzek ze Spojených států amerických, kam se Lidl chystá vstoupit.

Gehrig v březnu rozeslal kolegům ve firmě mail, že ho kdokoli vz firmy má nově oslovovat křestním jménem. "Ahoj, Klausi" mu tak má říkat i vrátný.

Věcnější a otevřenější

Změna už dorazila i do českých prodejen. "Tykání jsme zavedli v polovině dubna," potvrzuje Zuzana Holá, mluvčí českého Lidlu.

Novinka podle ní souvisí s celkovým vývojem ve firmě. "Lidl se stává globální firmou. To s sebou přináší velké nároky nejen v sortimentu a v technické oblasti, ale především ve vzájemné komunikaci. A právě k jejímu zjednodušení by měla vést tato změna firemní kultury," vysvětluje Holá.

HNBYZNYS NA FACEBOOKU

Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Facebooku.

Lidé si prý změnu pochvalují. "Na základě reakcí kolegů lze říci, že tykání bylo pro většinu zaměstnanců příjemnou změnou, díky níž je vzájemná komunikace věcnější a otevřenější," říká Holá.

V Lidlu nemají centrální odbory, takže ověřit její tvrzení z druhé strany není snadné. "S lidmi, s nimiž jste denně v kontaktu, to je dobré. Když ale volám na některou prodejnu jednou za rok, tak tykání s prodavačkou, kterou jsem v životě neviděl a mohla by být mojí matkou, je dost divné," říká anonymně jeden ze zaměstnanců z centrály Lidlu.

Dobrovolné, ale…

Holá ujišťuje, že se rozhodně nejedná o nařízení podložené směrnicí. "Tykání je v našem podání dobrovolné a vyjadřuje úctu ke kolegům," říká.

Z Gehrigových slov je ale patrné, že lidé, kteří na novou firemní kulturu nepřistoupí, to nemusí mít jednoduché. "Kdo si nebude s kolegy tykat, izoluje se. A to nedělají lidé, které potřebujeme," řekl deníku FAZ.

"Navrhovaná změna je dle mého soudu nepromyšleným bezobsažným gestem. Pakliže Lidl zavádí tykání v rámci firmy, manažeři si musí uvědomit, že mění nejen korporátní pravidla, ale především samozřejmé zvyklosti v běžném sociálním styku. Řadě lidí toto nařízení může být velmi nepříjemné, uvádět je do nejistoty i způsobit, že se v práci nebudou cítit dobře," reaguje psycholog Radek Ptáček, který působí na Univerzitě Karlově.

"Tykání mezi kolegy může být jednou ze známek otevřenější - a tím i přitažlivější - firemní kultury," říká Tomáš Ervín Dombrovský, analytik společnosti LMC, která provozuje portály Jobs.cz a Prace.cz. Prosazení takové změny rozhodnutím a příkladem shora může však být podle něj poněkud kostrbaté, obzvláště pokud jsou zaměstnanci dosud zvyklí na zcela odlišný styl komunikace i vedení.

"Při snaze o změnu přístupu by rozhodně nemělo zůstat jen u tykání," dodává Dombrovský. Německý deník FAZ připomíná právě i to, že skupina Schwarz a firmy v ní jsou řízeny s velkým důrazem na hierarchii a že ještě nedávno se ve firmě koukalo nedůvěřivě na osobní vztahy mezi zaměstnanci. Přechod k tykání tak do skupiny přináší opravdu zásadní změnu a ve firmě k ní došlo i proto, že Gehrig je známý tím, že vládne pevnou rukou. Když například není s někým spokojen, je připraven mu to jasně říci. Za poslední rok a půl tak z vedení Kauflandu odešlo šest lidí.

Patrick Kaudewitz, který šéfuje Kauflandu teprve od září, je s Gehrigem zajedno. "Kdo na to nemá odborně ani lidsky, nemůže se více schovávat za vykání," říká. Přes tykání, shodují se manažeři ze skupiny Schwarz, se mnohem více prosadí lidé, kteří mají odborné znalosti. A to je pro úspěch skupiny důležitější než pozice v hierarchii.

Že ji chtějí ve firmě vážně prolomit, může ukazovat i další plán. Manažeři v Lidlu i Kauflandu jsou totiž podle deníku FAZ velkými znalci modelové řady Audi. Skupina Schwarz u této automobilky objednává 15 až 20 tisíc aut ročně a manažeři Kauflandu a Lidlu se na první pohled kádrují už podle toho, jakým modelem od Audi jezdí. Čím lepší pozice, tím lepší auto. I to chce Gehrig změnit.