Na švédské dálnici E16 u města Gävle začíná testování první elektrifikované dálnice na světě. Budou po ní jezdit nákladní auta s pantografy, podobně jako na železnici. Projekt je založený na hybridních kamionech, které se dobíjejí z elektrického vedení nad dálnicí.
Kamiony, na jejichž vývoji se podílely firmy Siemens a Scania, v sobě kombinují pohon z elektrifikované komunikace a spalovacího motoru kamionu.
Nad pravým pruhem testovací dálnice je nainstalované elektrické vedení, ke kterému je kamion během jízdy připojen pantografem. Díky tomu odpadá tradiční problém elektromobilů, tedy malá výdrž akumulátorů. Místo toho, aby si kamiony vozily energii s sebou, jednoduše si ji za jízdy odeberou přímo ze sítě.
Na rozdíl například od trolejbusů se ale vozidlo může od vedení kdykoliv odpojit či připojit. Mimo elektrifikované cesty totiž kamion může být poháněn buď spalovací motorem, nebo elektromotorem na akumulátor. A to platí i v případě, pokud řidič předjíždí auto ve vedlejším pruhu.
Projektu, který je první svého druhu na světě, předcházely dva roky testování. Slavnostní zahájení zkušebního provozu dálnice proběhlo letos v červnu. Dvoukilometrový testovací úsek dálnice E16 je necelých 200 kilometrů severně od Stockholmu.
Jedním ze švédských národních cílů je zavést do roku 2030 vozový park, který bude zcela nezávislý na fosilních palivech. Přechod celé švédské společnosti by se pak měl uskutečnit do roku 2050. A právě tyto cíle inspirovaly k projektu elektrifikovaných dálnic. Nákladní automobily poháněné elektřinou jsou totiž oproti agregátům na fosilní paliva schopny snížit emise o 80 až 90 procent a spotřebu energie o 50 a více procent.
Další elektrifikovaná dálnice, která má přispět k zefektivnění přepravy nákladu mezi Los Angeles a přístavem Long Beach, by se měla otevřít příští rok v americké Kalifornii. Pod projektem je opět podepsána společnost Siemens, která tentokrát spolupracuje s výrobcem vozů Volvo.
O kamiony šetrnější k životnímu prostředí se snaží i firmy v Česku. Například přepravní společnost DB Schenker otestovala ve středních Čechách první kamion na stlačený zemní plyn CNG. Přestože menší nákladní vozy na zemní plyn již po Evropě jezdí, kamiony mezi 12 až 16 tunami jsou stále ještě raritou.
Tahač Scania má šestistupňovou automatickou převodovku a pětiválcový motor o objemu 9,3 litru. Po obou stranách jsou umístěny čtyři tlakové láhve, které pojmou 120 kilogramů zemního plynu. „Počítali jsme s dojezdovou vzdáleností do tří stovek kilometrů. V testovacím režimu Scanie jezdila na silnicích v okolí hlavního města a na trase do Pardubic, na plnou nádrž ujela až 450 kilometrů,“ říká Tomáš Holomoucký, ředitel DB Schenker. Spediční firma už loni otevřela vlastní plnicí CNG stanici v areálu svého sídla v Rudné u Prahy.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist