Nejlepší banka 
1 Raiffeisenbank 75,8
2 ČSOB 72,4
3 Komerční banka 70,3

(celkové pořadí, hodnocení v %)

Osmý ročník soutěže Nejlepší banka ovládla Raiffeisenbank, která letos na prvním místě vystřídala ČSOB. Kromě absolutního vítězství se stala navíc i klientsky nejpříznivější bankou. V této kategorii tak obhájila svoje prvenství z minulého roku. 

Mezi pojišťovnami si cenu Hospodářských novin za rok 2016 odnesly Česká pojišťovna v kategorii životního pojištění a Kooperativa v neživotním pojištění. Loňské vítězství tak neobhájily Komerční pojišťovna a Allianz.

Za Raiffeisenbank cenu přebral její šéf Igor Vida, který při nástupu akcionářům banky slíbil expanzi. A jak tento slib dodržel? "Když jsem nastoupil, Raiffeisenbank měla 400 tisíc klientů, nyní jich má přibližně o 50 procent víc," řekl v rozhovoru pro HN Vida a připomněl, že banka zákazníky získala jednak díky akvizicí části Citibank, jednak díky svému organickému růstu.

Nejlepší životní pojišťovna 
1. Česká Pojišťovna 58,9
2. Generali Pojišťovna 58,4
3. ČSOB Pojišťovna 57

(celkové pořadí, hodnocení v %)

Hodnocení bank i pojišťoven stojí na propracované metodice

Soutěž Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna vyhlašují Hospodářské noviny za podpory partnerů KPMG ČR a IBM ČR. 

Hodnocení stojí na dvou rovnocenných pilířích. První z nich posuzuje finanční instituce z pohledu klientů. Roli zde hraje kvalita, rozsah i cena nabízených služeb, stejně jako přístup k zákazníkům.

Druhý pilíř pak zkoumá banky a pojišťovny naopak optikou akcionáře a zaměřuje se především na jejich finanční zdraví.

Nejlepší neživotní pojišťovna 
1. Kooperativa pojišť. 72,2
2. Česká pojišťovna 67,4
3. ČPP 63,2

(celkové pořadí, hodnocení v %)

Posuzována je například nákladovost, ziskovost nebo kvalita aktiv. Díky velkému množství parametrů, které do hodnocení vstupují, je Nejlepší banka a Nejlepší pojišťovna jedinou takto komplexní soutěží v Česku. Data, která rozhodla o letošních vítězích, pocházejí stejně jako loni z výzkumu provedeného společností Datank.

Její pracovníci v rámci hodnocení podrobně prošli výroční zprávy finančních institucí, jejich internetové stránky, sazebníky i on-line kalkulačky.

Analytici Datanku se v případě bank zajímali například o ceny běžných účtů, hypoték či spotřebitelských úvěrů nebo o výnosy na spořicích účtech a termínovaných vkladech. 

Klientsky nejpřívětivější banka 
1. Raiffeisenbank 79,2
2. Sberbank 71,7
3. Komerční banka 69,6

(celkové pořadí, hodnocení v %)

U pojišťoven posuzovali mimo jiné výši pojistného či šíři nabízených produktů. Důležitou roli v celém hodnocení hrál také takzvaný mystery shopping. Při něm se hodnotitelé vydávali za stávající nebo potenciální zákazníky bank či pojišťoven a zkoumali, jak se k nim poradci na pobočkách chovají, jak komunikují a zda jsou jim schopni rychle a včas poradit.

Podobným testem prošly i zákaznické telefonní linky finančních institucí. Posuzován byl nejen čas, který musí zákazník strávit čekáním na spojení s operátorem, ale také to, jak kvalitní informace po telefonu dostane. Podobným testem prošly i zákaznické telefonní linky finančních institucí.

Čas jsou pro klienty peníze. Ale odpověď musí být kvalitní

Posuzován byl nejen čas, který musí zákazník strávit čekáním na spojení s operátorem, ale také to, jak kvalitní informace po telefonu dostane. Podstatná byla i dostupnost bank a pojišťoven. Tedy počet poboček, jejich otevírací doba nebo čas, ve kterém jsou v provozu telefonická kontaktní centra.

Klientsky nejpřívětivější životní pojišťovna 
1. Generali Pojišťovna 74,9
2. Česká pojišťovna 69
3. Kooperativa pojišť. 64,3

(celkové pořadí, hodnocení v %)

Pozornosti hodnotitelů neušla ani elektronická komunikace, která je pro mnoho klientů čím dál důležitější. Zatímco některé pojišťovny dokázaly poskytnout úplnou odpověď na dotaz zaslaný e-mailem už během patnácti minut, jiným to samé trvalo i více než deset dnů.

Právě zvládnutá komunikace byla jedním z hlavních důvodů letošního vítězství Raiffeisenbank, která kromě toho patřila k nejlepším také v hodnocení nákladů na účet nebo v dostupnosti pro klienty. 

Klientsky nejpřívětivější neživotní pojišťovna 
1. Kooperativa pojišť. 77,5
2. Česká pojišťovna 76,6
3. ČSOB Pojišťovna 73,4

(celkové pořadí, hodnocení v %)

Česká pojišťovna zvítězila mezi životními pojišťovnami zejména díky tomu, že dokázala obstát jak z pohledu klienta, kde byla nejlepší v kvalitě služeb a dostupnosti, tak i v očích akcionáře.

Ani v jednom pilíři sice nebyla úplně první, ale její konkurenti měli oba pilíře méně vyrovnané. To byl i případ Generali, která se letos stala klientsky nejpřívětivější životní pojišťovnou.

Kooperativa, jež si připsala celkové vítězství mezi neživotními pojišťovnami z pohledu klienta i akcionáře, těžila zejména z širokého portfolia produktů, kvalitních služeb a také dokázala výrazně zabodovat v kategorii nazvané „výše pojistného“.

Rozhovory se šéfy bank a pojišťoven, které v soutěži HN zabodovaly, rozbory trendů v oboru i kompletní výsledky najdete ve čtvrtečním vydání Hospodářských novin.