Sedm z deseti Evropanů žije ve městě. Na celém světě se města každoročně rozrostou zhruba o 60 milionů lidí a jejich další rozpínání do šířky je i kvůli budování související infrastruktury nákladné. A drahá je i doprava zboží obyvatelům velkých měst. Jako řešení se nabízí výstavba vícepatrových skladů.
Stavební pozemky v řadě velkých měst docházejí a neustále zdražují. Výstavba vertikálních skladů dává podle poradenské firmy CBRE smysl v momentě, kdy se náklady na pozemky vyšplhají na více než polovinu celkových stavebních nákladů.
Obchodníkům se vyplatí být blízko svým zákazníkům, ušetří tím náklady na dopravu a navíc jim zboží doručí rychleji. Obzvláště v době, kdy čím dál více lidí nakupuje přes internet a e-shopy se předhánějí v tom, kdo jim dodá zboží rychleji.
Až polovina všech nákladů v obchodním dodavatelském řetězci většiny typů zboží připadá na dopravu, upozorňuje Amaury Gariel, ředitel průmyslu pro region EMEA v poradenské společnosti CBRE. S příspěvkem o vertikální logistice Gariel nedávno vystoupil v Praze na odborné konferenci pořádané firmou PointPark Properties, působící pod značkou P3 Logistic Parks.
Nejdále jsou s výstavbou sofistikovaných vertikálních skladů v Asii. V logistickém centru v Hong Kongu se dostanou kamiony po rampách až do 20. patra, do vyšších pater jezdí výtahy. Další vertikální sklady se zprovozní v roce 2018 v Kuala Lumpur a v Paříži, připomněl Gariel.
Evropské vertikální sklady však mají do asijských mrakodrapů daleko. Společnost Vailog, kterou ovládá developer Segro, by měla během čtvrt roku v Paříži začít stavět logistické centrum. Bude mít dvě nadzemní podlaží s celkovou kapacitou 64 tisíc metrů čtverečních.
"Budova je navržena tak, aby do jejího prvního patra mohly po rampách jezdit kamiony. Je to nejinovativnější příklad vertikálního skladu kategorie A v Evropě," řekl Gariel. Část distribučního centra si podle Gariela jedna firma zavázala pronajmout. "Zájemci o pronájem jsou především z řad obchodníků, e-shopů, a logistů," uvedl Gariel.
Byznysovou rubriku Hospodářských novin najdete také na Twitteru.
V okruhu 25 kilometrů od budoucího distribučního centra žije 10 milionů lidí. Pozemky, které vlastní státní podnik Pařížské přístavy, mají dobré silniční napojení. Jsou hned u stanice metra, čímž usnadní dojíždění skladníků. Navíc se dá vzhledem k bezprostřední blízkosti Seiny uvažovat o dopravě zboží do centra Paříže po řece, podotkl Gariel. Lokalita je asi pět kilometrů severně od Paříže a je velmi hustě obydlena. Budoucí distribuční centrum vyroste na brownfieldu, na místě bývalého parkoviště.
V České republice se sofistikovaná distribuční centra, do jejichž vyšších pater by zajížděly kamiony, neplánují. Některé moderní sklady ale mají mezaniny. Dalším možným řešením, jak zkrátit dobu dodání zboží spotřebitelům a snížit náklady na dopravu, jsou takzvané city huby – menší sklady v centrálních částech měst.
Přidejte si Hospodářské noviny mezi své oblíbené tituly na Google zprávách.
Tento článek máteje zdarma. Když si předplatíte HN, budete moci číst všechny naše články nejen na vašem aktuálním připojení. Vaše předplatné brzy skončí. Předplaťte si HN a můžete i nadále číst všechny naše články. Nyní první 2 měsíce jen za 40 Kč.
- Veškerý obsah HN.cz
- Možnost kdykoliv zrušit
- Odemykejte obsah pro přátele
- Ukládejte si články na později
- Všechny články v audioverzi + playlist