Od Silvestra ještě neuběhly ani dva týdny a z Berlína už přišla zpráva o fúzi, která se zařadí mezi startupové obchody roku. Globální lídr v rozvozu jídel Delivery Hero kupuje FoodPandu, jednoho z největších konkurentů a zároveň další z úspěšných berlínských start-upů. O obchodu se začalo diskutovat už během prosince. Teprve v pátek ale obě strany podepsaly smlouvu.

Cenu akvizice odmítli vlastníci obou firem zveřejnit. Podle odhadu Radka Schmieda, partnera české pobočky společnosti Redbaenk, která radí firmám při obdobných obchodech, se může pohybovat okolo 65 milionů euro (v přepočtu přes 1,7 miliardy korun).

Fúze ale ve skutečnosti nebude financovaná v hotovosti. Dosavadní akcionáři FoodPandy místo toho získají nově vydané akcie Delivery Hero. Svůj podíl v rozšířené společnosti díky tomu navýší skoro na 38 procent německý holding Rocket Internet.

Obří internetová společnost do obou rozvážkových firem v minulosti několikrát investovala. Do Delivery Hero, jehož součástí je i česká rozvážková firma DámeJídlo, jen loni nasypala 800 milionů eur (21,6 miliardy korun). Ve FoodPandě zase dosud držela podíl 49,1 procenta, který měl podle agentury Reuters hodnotu téměř 32 milionů eur.

Akvizice přinese Delivery Hero 14 nových trhů, hlavně ve východní Evropě, na Blízkém východě a v Asii. Nově tak bude své služby poskytovat ve 47 zemích světa. Vedení skupiny očekává, že každý měsíc zprostředkuje okolo 20 milionů objednávek.

Fúze dvou z pěti největších společností v oboru přichází v době, kdy na evropský trh s rozvozem jídla vstupují američtí hráči UberEATS a Amazon. Spojení jim tak může pomoci lépe čelit nově nabyté konkurenci.

"FoodPanda si vybudovala jedinečnou pozici a nabídku služeb na největších trzích na světě, jako jsou Indie nebo Pákistán, ale i v řadě zemí východní Evropy. Těšíme se na spolupráci s jejím týmem a na to, že společně budeme našim zákazníkům poskytovat ty nejlepší služby," okomentoval akvizici CEO Delivery Hero Niklas Östberg.

"Jsem rád, že spojujeme síly s Delivery Hero a že nyní budeme součástí této globální platformy, která nám pomůže dále růst," doplnil ho i Ralf Wenzel, generální ředitel FoodPandy.

Ta se v posledním roce snaží zbavit několika svých národních poboček. V listopadu firma oznámila záměr prodat divizi v Rusku za 100 milionů eur tamní internetové skupině Mail.ru. Podobně se plánuje zbavit i poboček v Indii a Indonésii.

Delivery Hero dosud operovalo ve 33 zemích světa, především v západní Evropě, Latinské Americe a na Blízkém východě. Firmu založil v roce 2011 v Berlíně Niklas Östberg. Během pěti let z ní pak udělal jeden z nejúspěšnějších internetových start-upů, které kdy v Německu vznikly.

Podle společnosti Euromonitor, která se zabývá poradenstvím a obchodním průzkumem, má nynější globální trh s rozvozem jídla cenu okolo 80 miliard dolarů a do roku 2020 má vyrůst o dalších deset procent.